Redakcja Asseco News
e-mail: [email protected]
Niezawodność, bezpieczeństwo, wydajność – to podstawowe warunki, które musi spełniać oprogramowanie. Od systemów, szczególnie typu front-end, z których korzystają konsumenci, np. usług finansowych oczekujemy jednak czegoś więcej. Klient ma mieć poczucie, że uzyskał dostęp do wyjątkowego rozwiązania, które jest kompleksowe i komfortowe w użytkowaniu. Praca z systemem powinna być bowiem pozytywnym doświadczeniem dla użytkownika (ang. User Experience – UX).
User Experience nabiera szczególnego znaczenia teraz, gdy prawie całość relacji pomiędzy instytucją finansową a klientem, przede wszystkim tym młodszym pokoleniem, realizowana jest w sposób zdalny, w przeważającej części cyfrowy. Jak więc osiągnąć wysoki poziom satysfakcji użytkownika/UX? Podstawą jest zrozumienie jego potrzeb.
Moc koncepcji
Design Thinking to metoda, w której zakłada się zrozumienie oczekiwań klientów końcowych od samego początku procesu projektowania systemu. Użytkownicy cały czas pozostają w centrum uwagi i za pośrednictwem grupy fokusowej iteracyjnie oceniają jakość wykonania i działania kolejnych wersji oprogramowania, używając, opracowanych na potrzeby projektu, kryteriów oceny.
Kluczem do osiągnięcia sukcesu w tej metodzie jest przede wszystkim konsekwentne powtarzanie procesu weryfikacji hipotez, prezentowanych w formie mniej lub bardziej zaawansowanych prototypów rozwiązania. Następnie pozyskane wnioski są klasyfikowane i uwzględniane w kolejnych wersjach prototypu.
Wartością dodaną takiego podejścia jest możliwość oceny działania całego procesu już na początku realizacji projektu. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, gdy jest to rozwiązanie całkowicie nowe ze względu np. na zastosowaną technologię lub rodzaj usługi czy produktu. Istotny jest również fakt, że podejście iteracyjne idealnie komponuje się z podejściem zwinnym (ang. agile), które zakłada przyrostowe dostarczanie wyników pracy w ramach danego projektu i pozwala na uruchamianie usługi w bardzo krótkim czasie.
Wyzwania właściciela projektu
Metoda Design Thinking, daje właścicielowi projektu bardzo duże możliwości. Jednocześnie wymaga jednak kompetencji i realizacji zadań, które mogą stanowić dla niego nowe obszary. Należą do nich, m.in.:
Nowe podejście, nowa jakość
Odpowiednie przygotowanie i zarządzanie projektem przy pomocy Design Thinking już w pierwszej fazie prac przynosi efekty, które w dużej mierze byłyby niemożliwe do osiągnięcia bez wykorzystania tej metody. Podejście Desing Thinking:
Świadomie i z determinacją
Podejście Design Thinking stale zyskuje na popularności. Jest to metoda, która umożliwia stworzenie wartościowego produktu lub usługi, w krótkim czasie. Warunkiem sukcesu jest jednak świadoma akceptacja zespołu dla takiego podejścia do projektu oraz jego pełne zaangażowanie i determinacja. Szczególną rolę pełni również właściciel projektu, który musi wykazać się konsekwencją, kreatywnością, jak również umiejętnością wykorzystania interdyscyplinarnych kompetencji wszystkich ekspertów oraz godzenia sprzecznych interesów.
W Asseco wykorzystujemy podejście Design Thinking przy tworzeniu oprogramowania m.in. dla instytucji finansowych. Jednym z naszych najnowszych rozwiązań, które powstaje w oparciu o tę metodę jest system Promak Mate, który będzie wspierał obsługę doradztwa inwestycyjnego.
Marcin Zaniewicz, Ekspert i Konsultant Biznesowy w Asseco Poland
Poprzedni wpis
Następny wpis