Redakcja Asseco News
e-mail: [email protected]
12 kwietnia na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego odbyło się uroczyste otwarcie Sali symulacji wirtualnej rzeczywistości, która została wyposażona w symulatory ograniczeń osób ze szczególnymi potrzebami oraz wirtualnego miejsca zbrodni.
Sala symulacji VR powstała w ramach projektu wdrożeniowego Jak najbliżej dostępności, który był realizowany w ramach konkursu Projektowanie uniwersalne, a sfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w wysokości 963 492,50 złotych oraz dzięki funduszom pozyskanym z Unii Europejskiej. Celem projektu jest przede wszystkim:
Symulatory tworzą wirtualną rzeczywistość (VR), czyli rzeczywistości stworzoną przy wykorzystaniu technologii informatycznych, dzięki którym wykreowana zostanie multimedialna wizja przedmiotów, przestrzeni i zdarzeń.
Zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem symulatorów adresowane będą zarówno do studentów, jak i do podmiotów z otoczenia społeczno-gospodarczego: stowarzyszeń, fundacji, urzędów, sądów czy przedsiębiorstw.
Sprawdź możliwości naszych symulatorów VR.
Technologia VR w służbie nauki
Gospodarzami uroczystości byli JM Rektor US prof. dr hab. Waldemar Tarczyński oraz dr hab. Ewelina Cała -Wacinkiewicz, prof. US, Dziekan Wydziału Prawa i Administracji US.
Wśród wielu zaproszonych gości byli m.in. przedstawiciele Władz Uczelni, Pan Mateusz Wagemann – Wojewoda Zachodniopomorski, Pan Daniel Lala – Wiceprezes Zarządu firmy Asseco Data Systems oraz przedstawiciele administracji samorządowej i służb mundurowych.
Podczas uroczystości Rektor US podkreślał:
„Wirtualna rzeczywistość, od kilku lat jest wykorzystywana w wielu dziedzinach naszego życia, nie tylko w rozrywce, medycynie czy szkoleniach, ale również, jak w przypadku naszego projektu, może służyć budowaniu i rozwijaniu świadomości społecznej lub zwiększeniu atrakcyjności programów kształcenia i uzupełnianiu wiedzy teoretycznej”.
Wirtualna sala daje możliwość zasymulowania potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową, osoby głuchej lub z problemami geriatrycznymi, ale także może służyć do symulacji wirtualnego miejsca zbrodni, by w ten innowacyjny sposób przekazać wiedzę i umiejętności z zakresu kryminalistyki. Dr hab. Ewelina Cała-Wacinkiewicz, prof. US, Dziekan WPiA wyjaśniała:
„Stale uczymy naszych studentów, że niesienie pomocy jest kwintesencją zawodu prawnika. Jest też ono bardzo ważnym aspektem zawodu urzędnika, managera lub pracownika placówki medycznej. Dzięki temu niezwykle innowacyjnemu projektowi, będziemy mogli przekazać wiedzę w nowoczesny sposób. Nasz Wydział staje się coraz bardziej dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, a inkluzyjność uczyniliśmy jednym z istotnych elementów naszej strategii. To ogromna satysfakcja móc zaproponować obecnym i przyszłym studentom to narzędzie dydaktyczne”.
Słowa uznania dla Uczelni wyraził także Pan Mateusz Wagemann, Wojewoda Zachodniopomorski, który, jako absolwent Wydziału Prawa i Administracji US podkreślał, że bardzo go cieszy realizacja tego projektu, poszukiwanie nowych możliwości rozwoju Uczelni i wzbogacenia oferty edukacyjnej.
Jak można wykorzystać technologię VR do celów dydaktycznych, wyjaśniał również Pan Daniel Lala, wiceprezes Asseco Data Systems, który podczas spotkania powiedział:
„Wirtualna rzeczywistość to technologia, która już teraz rewolucjonizuje świat rozrywki i edukacji. Z symulatorów VR korzystają wszystkie najlepsze uczelnie na świecie takie jak: Harvard czy Stanford, dlatego bardzo cieszymy się, że dziś do tego grona dołącza Uniwersytet Szczeciński. Symulatory wykorzystujące technologię wirtualnej rzeczywistości pozwalają tworzyć dla studentów środowisko do treningów i doskonalenia umiejętności w sytuacji, gdy praktykowanie w rzeczywistych warunkach jest trudne, niebezpieczne lub bardzo kosztowne. Dzięki temu studenci prawa czy kryminalistyki mogą uczyć się jak badać i analizować ślady pozostawione na miejscu przestępstwa, a adepci medycyny trenują realizację procedur medycznych czy ratunkowych np. związanych z kwalifikacją poszkodowanych w wypadkach masowych. Przyszli architekci mogą natomiast uczyć się jak projektować budynki i przestrzeń miejską uwzględniając potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Symulatory pozwalają tworzyć nowoczesne i atrakcyjne środowisko nauczania, a także zwiększają dostępność i efektywność kształcenia”.
W sali symulatorów wirtualnej rzeczywistości przygotowane są:
Warto przypomnieć, że w ramach realizacji strategii dostępności Wydział Prawa i Administracji US dotychczas m.in.:
Fot. Filip Kacalski/Uniwersytet Szczeciński
Poprzedni wpis
Następny wpis