Redakcja Asseco News
e-mail: [email protected]
Kolejnym krokiem w cyfryzacji państwa i ograniczania ilości papierowych dokumentów są obowiązujące od niedawna przepisy dotyczące doręczeń elektronicznych. Wprowadzają one usługę rejestrowanego e-doręczenia pozwalającą na przesyłanie listów poleconych w postaci elektronicznej. Co istotne, skutek prawny takiego e-doręczenia korespondencji jest równoważny tradycyjnemu doręczeniu papierowych dokumentów. Zmiany w prawie wprowadzają postać elektroniczną jako domyślną w komunikacji z administracją. Zarówno podmioty publiczne, jak i przedsiębiorcy będą zobowiązani do posiadania adresu do e-doręczeń. Jednak pełen proces cyfryzacji rozpisany jest na kilka lat.
e-Doręczenia sposobem na cyfryzację dokumentacji
Usługa e-doręczenia umożliwia otrzymywanie i wysyłanie korespondencji drogą elektroniczną, bez konieczności korzystania z papierowej wersji dokumentów. Ta forma komunikacji znajdzie zastosowanie pomiędzy podmiotami publicznymi (np. administracją publiczną), jak i niepublicznymi (prywatne firmy) i będzie równoważna z wysłaniem listu poleconego lub osobistą wizytą.
Ustawa przewiduje trzy typy usług związanych z elektronicznym doręczaniem korespondencji, są to:
Skrzynka do doręczeń elektronicznych
W celu skorzystania z usługi e-doręczenia zarówno podmioty publiczne, jak i niepubliczne będą posiadały adres do doręczeń publicznych. Adres do doręczeń będzie unikalnym numerem identyfikacyjnym, składającym się z 36 cyfr jednoznacznie powiązanych z podmiotem będącym właścicielem, nadawany przez Ministra ds. Informatyzacji. Informacje o nadanym adresie przechowywane są w Bazie Adresów Elektronicznych. Do bazy adresów elektronicznych, co do zasady wpisuje się jeden adres do doręczeń elektronicznych dla jednego podmiotu, jednak występują wyjątki dla przedsiębiorców oraz podmiotów takich jak np. adwokaci, notariusze, radcy prawni (którzy mogą posiadać dodatkowe adresy).
Adres do e-doręczeń będzie wykorzystywany w każdym procesie administracyjnym, sądowym i cywilnym. Docelowo cała korespondencja podmiotów publicznych nadawana będzie w postaci elektronicznej.
Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych jest równoznaczny z żądaniem doręczania korespondencji przez podmioty publiczne na ten adres.
Usługa rozłożona w czasie
Zarówno podmioty publiczne, jak i przedsiębiorcy będą zobowiązani do posiadania adresu do e-doręczeń. Obowiązek korzystania jest rozłożony w czasie i zależy od rodzaju podmiotu. Jako pierwsze, będą korzystały z tej usługi organy administracji rządowej oraz prawnicy i adwokaci, którzy mają na to czas do 5 lipca 2022 roku. Podmioty publiczne będą w całości zobowiązane do korzystania z usługi e-doręczeń, a jako ostatnie dołączą sądy w 2029 roku, natomiast wszystkie firmy powinny zacząć korzystać z usługi do roku 2026 (zarówno spółki, jak i prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą).
Podmioty publiczne:
Podmioty niepubliczne:
Dlaczego warto skorzystać?
e-Doręczenia, będące usługą zaufania, dadzą ich użytkownikom bezpieczeństwo oraz pewność skutków prawnych. Korzystając ze skrzynki do e-Doręczeń otrzymujemy gwarancję:
Ustawa o e-doręczeniach pozwala na wymianę korespondencji w formie elektronicznej z odpowiednią mocą prawną i usprawni komunikację. Docelowo wysyłanie i odbieranie ważnych pism będzie możliwe niezależnie od miejsca pobytu oraz niezwłocznie po ich nadaniu, zmniejszą się również koszty korespondencji co ułatwi pracę i przyśpieszy realizację zadań.
Państwowy Dostawca czy Kwalifikowany?
Obywatel i przedsiębiorca będą mieli swobodę wyboru dostawcy, może to być Państwowy Dostawca, którym jest Poczta Polska lub Kwalifikowany Dostawca Usług Zaufania np. Asseco Data Systems. Warto podkreślić, że wybierając jako operatora Państwowego Dostawcę, w ramach usługi PURDE, e-doręczenia będzie można wysyłać jedynie do jednostek administracji publicznej. Natomiast korzystając z usług Kwalifikowanego Dostawcy Usług Zaufania e-doręczenia, będzie można wysyłać zarówno do urzędów, firm prywatnych, jak i do podmiotów zagranicznych w ramach różnych modeli np. poprzez integrację API usługi e-Doręczeń z istniejącymi u przedsiębiorców rozwiązaniami biznesowymi m.in. systemami kancelaryjnymi czy obiegu dokumentów. Szczególnie tutaj należy podkreślić datę 1 października 2022 w kontekście obowiązkowego podłączenia do systemu podmiotów wpisanych do KRS.
Ponadto dostawcy komercyjni dają narzędzia do zarządzania przesyłkami w ramach organizacji oraz możliwość zwiększenia liczby użytkowników, co przy jednym adresie i jednej skrzynce może zasadniczo ułatwić obsługę korespondencji. Będzie to duże uproszczenie zwłaszcza dla organizacji wieloodziałowych, które będą musiały obsłużyć dużą liczbę wiadomości.
Asseco Data Systems jako dostawca kwalifikowanych usług zaufania cały czas rozwija portfolio oferty i wzbogaca je o nowoczesne rozwiązania, dlatego też aktualnie trwają prace nad uruchomieniem kwalifikowanej usługi rejestrowanych doręczeń elektronicznych (eDoręczenia).
Artur Miękina
Dyrektor Sprzedaży Projektów Kluczowych, Asseco Data Systems
Poprzedni wpis
Asseco kontynuuje dynamiczny rozwój – dwucyfrowe wzrosty wyników po trzech kwartałach 2021 r.
Następny wpis