Redakcja Asseco News
e-mail: [email protected]
Zmieniające się otoczenie gospodarcze, postęp technologiczny, a także oczekiwania nowych pokoleń, kształtują kierunek rozwoju usług finansowych. Banki spółdzielcze są istotnym elementem polskiego sektora finansowego. Ważne więc, by były odpowiednio przygotowane do pojawiających się w nim zmian. Właśnie dlatego blisko 180 przedstawicieli banków spółdzielczych i zrzeszających, a także branży IT oraz mediów spotkało się 6 kwietnia w Warszawie podczas I Forum Rozwoju Banków Spółdzielczych. Partnerem strategicznym konferencji, zorganizowanej przez Krajowy Związek Banków Spółdzielczych, było Asseco Poland – jeden z największych dostawców oprogramowania dla sektora bankowego w Polsce.
Wśród prelegentów oraz panelistów znaleźli się m.in. Krystyna Majerczyk-Żabówka, Prezes Zarządu KZBS; Michał Krakowiak, Wiceprezes Zarządu KZBS; Zbigniew Pomianek, Wiceprezes Zarządu Asseco Poland oraz Sławomir Lachowski, CEO G Rock (Gibraltar).
Sprawne procesy decyzyjne w bankach spółdzielczych mogą być poddane swoistemu testowi ze strony cyfrowej konkurencji. Wykorzystanie analizy preferencji konsumentów i każdego klienta mogą stanowić o przewadze konkurencyjnej w starciu z innymi graczami na rynku. Jeszcze głębsza znajomość potrzeb klienta i jego stylu życia będzie stawała się w erze nowych technologii i wzmożonej konkurencji podstawą strategii biznesowych i będzie kluczowa dla dalszego rozwoju atrakcyjnych i konkurencyjnych ofert dla klientów – mówiła Prezes Zarządu Krajowego Związku Banków Spółdzielczych Krystyna Majerczyk-Żabówka.
Są takie innowacje, które zmieniają rzeczywistość całkowicie. Z takimi mamy do czynienia w bankowości – mówił podczas spotkania Sławomir Lachowski, CEO w G Rock (Giblartar) i założyciel pierwszego w Polsce banku mobilnego. Dziś chodzi o umiejętność wykorzystania nowych technologii, by zaspokajać potrzeby klientów. Mogą to robić zarówno fintechy, jak i istniejące banki – przekonywał.
Ważnym punktem spotkania była debata, którą poprowadził Eugeniusz Twaróg z Pulsu Biznesu na temat ery internetu w bankowości i jej wpływu na obsługę klientów bezpośrednio w oddziałach.
Banki spółdzielcze posiadają interesujący, wartościowy dorobek w prowadzeniu bankowości w określonym miejscu i czasie, w obliczu aktualnych wyzwań nie jest on jednak wystarczającym wyróżnikiem. Dlatego też warto zweryfikować dotychczasowy model działania oraz podjąć wysiłek, który pozwoli zachować spółdzielczą tożsamość przy jednoczesnym wykorzystaniu efektu skali, co umożliwi osiągnięcie szybciej, efektywniej i skuteczniej oczekiwanych przez klientów rezultatów. Bank XXI wieku to bank przyjazny, intuicyjny i tańszy – taki, który stanowi odpowiedź na potrzeby klienta — podkreślał Michał Krakowiak, Wiceprezes Zarządu KZBS.
Do niedawna wyróżnikiem na rynku była bankowość internetowa. Za chwilę, takim wyróżnikiem dla banków spółdzielczych może stać się oddział, w szczególności w terenie, gdzie tych dużych banków nie ma – powiedział Zbigniew Pomianek, Wiceprezes Zarządu w Asseco Poland.
Mogą ich w tym wesprzeć dostawcy IT, którzy uważnie obserwują rynkowe trendy i oferują nowoczesne rozwiązania, takie jak Asseco Advisory Banking Platform (ABP) – uniwersalne narzędzie dla doradców bankowych, które pomaga zmieniać kontakt z klientem w trwałą relację oraz podnosi efektywność sprzedaży.
Marcin Kwilosz z Asseco w swojej prezentacji opowiadał m.in. o tym, że bankowość omnikanałowa jest strategią, która ma pomóc bankom odpowiedzieć na wyznawania nowoczesnego rynku bankowego oraz na potrzeby klienta. To strategia, która powinna być filarem nowoczesnej bankowości, polegająca na takim zaprojektowaniu procesów obsługi klienta, aby były jednolite niezależnie od kanału komunikacji, w których się odbywają.
Z kolei Krzysztof Korus, partner w dLK Korus, Okoń Radcowie Prawni sp.p., przedstawił wyzwania i skutki dla banków spółdzielczych, związane z koniecznością wdrożenia PSD2 – nowej Dyrektywy UE w sprawie płatności na unijny rynku wewnętrznym. Spółdzielcy będą bowiem musieli dostosować swoje systemy informatyczne do stawianych przez nią wymogów.
Uczestnicy konferencji mogli także poznać nowości w rozwiązaniach IT dla bankowości. Najświeższe „top & hot” na świecie przedstawił Tomasz Leś z Asseco, który opowiedział, m.in. o narzędziach do biometrycznej autoryzacji tożsamości i procesu onboardingu, jak również o platformach kooperacji między bankami i fintechami. Powstawanie tych platform wynika właśnie z wprowadzenia Dyrektywy PSD 2.
Relacja z wydarzenia: www.bs.net.pl
Relacja z debaty: www.computerworld.pl
Poprzedni wpis