Redakcja Asseco News
e-mail: [email protected]
Na początku br. Krajowa Administracja Skarbowa zakończyła wdrożenie systemu Cyfrowa Granica. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie sprawnej obsługi klienta na przejściach granicznych. Miesiąc po uruchomieniu rozwiązania rozpoczęła się wojna na Ukrainie. W jej efekcie liczba ludzi dziennie przekraczających granicę ukraińską wzrosła z ok. 25 tys. do prawie 100 tys. O działaniu systemu i jego możliwościach opowiedzieli uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo podatkowe prowadzenia działalności gospodarczej”, która odbyła się okazji 5-lecia Krajowej Administracji Skarbowej. Jednym z ekspertów, który wziął udział w spotkaniu była Joanna Putz-Leszczyńska, Project Manager z Asseco Poland.
System Cyfrowa Granica jest elementem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Wykorzystuje on mechanizmy automatycznej wymiany danych m.in. z Systemem Straży Granicznej oraz automatycznej identyfikacji pojazdów i sterowania ruchem. Wprowadził liczne udogodnienia, których celem jest zapewnienie płynnej i cyfrowej obsługi klienta.
Korzyści dla kierowców
Jedną z istotnych zmian z punktu widzenia kierowcy jest pojawienie się na przejściach granicznych infokiosków. Są to miejsca, gdzie za pomocą karty, dedykowanej dla ruchu drogowo-towarowego, może on zweryfikować m.in. wyniki przeliczenia ważenia pojazdu, statusu odprawy i zarejestrowanych dokumentów. Może również sprawdzić swoje miejsce w kolejce do obsługi na stanowisku odprawy głównej. Dodatkowo dla osób przekraczających granicę udostępnione zostały tablice informacyjne, które prezentują miejsce zajmowane w kolejce obsługi na stanowisku odprawy głównej czy do stanowisk, gdzie są prowadzone inne czynności na przejściu.
Dużym udogodnieniem dla kierowców w ruchu drogowo-towarowym jest również usługa MAIP (Moduł Automatycznej Identyfikacji Pojazdów), udostępniona na wszystkich etapach obsługi pojazdu – od wjazdu do wyjazdu z przejścia. Szczególną rolę pełni przy obsłudze wyjazdu z przejścia granicznego, gdzie do momentu wdrożenia Cyfrowej Granicy procedura wyglądała tak, że po dokonaniu formalności kierowca podjeżdżał do śluzy wyjazdowej i tam zwykle oczekiwał w kolejce na funkcjonariusza, który po zweryfikowaniu pojazdu umożliwiał mu opuszczenie granicy.
Obecnie proces ten jest realizowany automatycznie, m.in. dzięki wykorzystaniu kamer i modułu sprawdzającego zgodność numerów rejestracyjnych. Jeżeli dane pojazdu i dokumenty się zgadzają oraz spełniają wszystkie wymogi, szlaban podnosi się automatycznie i żaden funkcjonariusz nie musi brać w tym procesie udziału – powiedziała Joanna Putz-Leszczyńska, Project Manager, Asseco Poland. Myślę, że to jest duża zmiana, ponieważ jeśli kierowca spełnił wszystkie formalności, może opuścić przejście graniczne bez zbędnej zwłoki – dodała.
Zwinna współpraca
Powstanie systemu Cyfrowa Granica i jego sprawne wdrożenie to efekt udanej współpracy pomiędzy Asseco, będącym jednym z wykonawców projektu, a zespołem Krajowej Administracji Skarbowej. Jednym z głównych czynników sukcesu było zastosowanie w pracach nad oprogramowaniem metodyki Agile. Rozwiązanie było więc tworzone w sposób zwinny, gdzie poszczególne elementy dostarczano w kolejnych iteracjach. Umożliwiło to uwzględnienie wymagań odbiorcy, które ewoluowały w trakcie realizacji projektu.
Jak podkreślił Remigiusz Ryfa, Koordynator Programu PUESC, rozwiązanie jest specyficzne i wiele kwestii pojawiło się dopiero w trakcie współpracy z Asseco, które na bieżąco przekazywało swoją wiedzę i doświadczenie. Dzięki temu udało się stworzyć innowacyjny i nowoczesny system usprawniający działanie przejść granicznych.
Poprzedni wpis
Następny wpis