Redakcja Asseco News
e-mail: [email protected]
Ponad 40 proc. cyberataków, które miały miejsce w minionym roku, dotyczyło małych i średnich przedsiębiorstw, a pomimo to tylko 4 proc. uznaje je za najważniejsze zagrożenie*. Ta sytuacja pokazuje konieczność podniesienia świadomości organizacji, które mogą stać się ofiarami cyberprzestępców. Taką możliwość miało ok. 600 przedsiębiorców, uczestników spotkania z Krzysztofem Dykim, Prezesem firmy ComCERT (Grupa Asseco) specjalizującej się w usługach z zakresu cyberbezpieczeństwa. Wydarzenie odbyło się w ramach „Pierwszej Ligi Biznesu” – projektu prowadzonego przez Krajowy Związek Banków Spółdzielczych, którego partnerem jest Asseco.
Podczas spotkania online, które odbyło się 10 stycznia, ekspert Asseco m.in. scharakteryzował kluczowe zagrożenia cybernetyczne, opowiedział o ich wpływie na efektywność operacyjną organizacji oraz przedstawił podstawowe zasady cyberbezpieczeństwa. Poruszył także kwestię inwestycji w ten obszar.
Blisko 40 proc. małych i średnich przedsiębiorstw nie zatrudnia specjalisty od cybezbezpieczeństwa. W efekcie aż 90 proc. ataków na te firmy kończy się sukcesem cyberprzestępców* – powiedział Krzysztof Dyki. Z czego to wynika? Między innymi z nieprofesjonalnego podejścia do kwestii cyberbezpieczeństwa i niedofinansowania tego obszaru. Profesjonalnie wdrożony system cyber powinien być niewidoczny dla użytkownika. Jest to jeden z powodów, dla których inwestycje w tym zakresie bywają problematyczne. Ponadto bardzo często zdarza się, że budżet na cyberbezpieczeństwo stanowi element składowy funduszy na całą informatyzację. Wiele firm stawia na półśrodki i np. korzysta z automatycznych testów bezpieczeństwa (przestępcy też mogą je nabyć, lub uzyskać do nich nielegalny dostęp, i testować na nich swoje złośliwe oprogramowanie). Brakuje też szkoleń, które edukowałyby pracowników w obszarze cyberbezpieczeństwa – dodał.
„Pierwsza Liga Biznesu” to pierwszy tego typu projekt w Polsce organizowany przez sektor bankowości spółdzielczej we współpracy z partnerami, którzy w ramach transmisji online dzielą się swoją wiedzą ekspercką. Tematyka prezentacji dedykowana jest kadrze zarządzającej firm. Ambasadorami spotkań są banki spółdzielcze, członkowie KZBS. Ideą tego projektu jest skupienie lokalnych przedsiębiorców wokół banków, umożliwienie im wymiany doświadczeń i wiedzy, wzmocnienie kompetencji oraz stworzenie przestrzeni do rozwoju. W tegorocznej edycji bierze udział ponad 40 banków. Asseco jest partnerem tej inicjatywy.
*Źródło: Firewall Times
Poprzedni wpis