Asseco News
Asseco News to portal informacyjny Asseco Poland. Nasze treści kierujemy do wszystkich osób zainteresowanych tematyką IT, biznesowym aspektem nowych technologii, a także działalnością Asseco.

Asseco partnerem Forum Rynku Zdrowia

Czy pandemia COVID-19 wpływa stymulująco na cyfryzację ochrony zdrowia? Czym się różni teleporada od porady telefonicznej? Czy pacjenci korzystając z rozwiązań informatycznych obawiają się o swoje dane? Odpowiedzi, m.in. na te pytania poznali uczestnicy XVI Forum Rynku Zdrowia, którego jednym z prelegentów był Krzysztof Groyecki, Wiceprezes Zarządu w Asseco Poland.

Ekspert Asseco podkreślił, że w czasie pandemii niewystarczająco wykorzystaliśmy narzędzia informatyczne. Zwrócił uwagę m.in. na przykład teleporady, która zaczęła być utożsamiana z poradą telefoniczną.

Na początku pandemii popularne stało się hasło teleporady. Ono niestety zostało strywializowane, ponieważ teleporadą zaczęto nazywać poradę telefoniczną. To jest pewne nieporozumienie i w praktyce oznacza, że nie wykorzystaliśmy możliwości, jakie niesie ze sobą teleinformatyka – powiedział Krzysztof Groyecki.

Teleporada to oprócz kontaktu głosowego połączenie z urządzeniami monitoryjącymi i bezpośredni dostęp lekarza do parametrów pacjenta. W takim rozumieniu teleporada ma olbrzymie znaczenie nie tylko w okresie pandemii.

Na podstawie otrzymanych danych lekarz może podjąć decyzję, czy badanie tradycyjne jest niezbędne w danym momencie, czy jednak zdalny kontakt jest wystarczający — powiedział Wiceprezes Asseco. Oczywiście teleporada nie zastąpi bezpośredniej konsultacji, jednak może zmniejszyć ich liczbę i przyspieszyć możliwość kontaktu pacjenta z lekarzem – dodał.

Opowiedział także o innych rozwiązaniach, które Asseco bezpłatnie udostępniało placówkom medycznym w ramach pakietu „Razem przeciw COVID”. Przygotowane narzędzia informatyczne usprawniają postępowanie w przypadku zdiagnozowania lub podejrzenia koronawirusa oraz ułatwiają zdalny kontakt z pacjentem.

Niestety te narzędzia nie zostały w pełni wykorzystane. Rozwój sytuacji i tempo jej zmiany wszystkich nas zaskoczyło. Wdrażanie tych rozwiązań wymaga czasu, wymaga pewnego spokoju – powiedział. Ważnym aspektem było jednak przełamanie pewnej bariery społecznej – nieufności związanej z informatyką. Zmniejszyły się bowiem obawy dotyczące naruszenia prywatności i przekazywania drogą elektroniczną danych wrażliwych, co może mieć pozytywny wpływ na rozwój cyfryzacji sektora zdrowia – podsumował.

Zapraszamy do obejrzenia panelu „e-Zdrowie w Polsce – wdrożenia z różnych punktów widzenia: kraj, region, placówka medyczna, pacjenta”: https://www.forumrynkuzdrowia.pl/2020/pl/panel/4189.html

Zobacz także