Redakcja Asseco News
e-mail: [email protected]
Stworzona przez Asseco Data Systems aplikacja mobilna dla pasażerów ułatwi korzystanie z transportu miejskiego na Śląsku. Rozwiązanie udostępnione przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię umożliwia zakodowanie biletu na karcie za pomocą własnego smartfona. Mobilny ŚKUP pomoże ograniczyć konieczność bezpośredniej obsługi klienta i przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19.
Z nowego rozwiązania korzystać mogą mieszkańcy 21 gmin aglomeracji katowickiej, w których obowiązuje system Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP). Aplikacja Pasażera pozwala na dostęp do konta Karty ŚKUP w trybie on-line, a następnie samodzielne odczytywanie danych z karty SKUP wraz z prezentacją zapisanych na niej ulg, biletów (wraz z kodem QR), pieniądza elektronicznego jak i kodowanie na niej zakupionych biletów oraz zasileń e-portmonetki. Dotychczas w tym celu konieczne było udanie się do stacjonarnego Punktu Obsługi Klienta ŚKUP, Automatu Biletowego lub kiosku wyposażonego w terminal ŚKUP. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu technologii NFC – radiowego standardu komunikacji na krótką odległość. Dzięki takiemu rozwiązaniu smartfon z modułem NFC może pełnić funkcję terminalu ŚKUP, umożliwiającego ściągnięcie danych z systemu centralnego i zapisaniu ich na karcie.
„Aplikacja ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej organizowanej przez ZTM. Korzystanie z niej w czasie zagrożenia koronawirusem niesie ze sobą wiele korzyści. Opracowane przez nas narzędzie umożliwia zakodowanie biletów i zasileń Pieniądza Elektronicznego zakupionych na Portalu Klienta ŚKUP bez konieczności wizyty w kolekturze biletowej czy kiosku” – powiedział Adam Krakowczyk, dyrektor Departamentu Informatyki w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Aplikacja umożliwia również sprawdzenie rozkładu jazdy, zgłoszenie zaobserwowanej awarii, złożenie wniosku o fakturę VAT, złożenie reklamacji. Rozwiązanie umożliwia również przesłanie zdjęcia informującego o zbyt dużej liczbie pasażerów w danym pojeździe. Zarząd Transportu Metropolitarnego może w takiej sytuacji szybko wdrożyć działania dostosowujące warunki korzystania ze środków komunikacji w obowiązującym stanem epidemicznym.
„Mobilny ŚKUP znacznie podnosi komfort korzystania ze środków komunikacji miejskiej. Aplikacja została stworzona zgodnie z obowiązującymi standardami i trendami inteligentnych rozwiązań miejskich i umożliwia sukcesywne rozwijanie jej o nowe funkcjonalności. Aktywnie analizujemy potrzeby pasażerów metropolii i pracujemy nad możliwością wprowadzenia kolejnych udogodnień, które nabierają szczególnej wagi w obliczu COVID-19 , takich jak zakup biletów i podróż po całej metropolii w oparciu o aplikację mobilną” – powiedział Paweł Barnaś, Dyrektor Pionu Smart City w Asseco Data Systems.
Pełna funkcjonalność aplikacji Mobilny ŚKUP została udostępniona dla systemów Android, wkrótce będą mogli z niej korzystać również użytkownicy iOS.
Poprzedni wpis
Następny wpis