Asseco News
Asseco News to portal informacyjny Asseco Poland. Nasze treści kierujemy do wszystkich osób zainteresowanych tematyką IT, biznesowym aspektem nowych technologii, a także działalnością Asseco.

Asseco wykorzystuje sztuczną inteligencję, wspierając banki spółdzielcze w dostosowaniu się do DORA

Zostały tylko 3 miesiące okresu przygotowawczego do nowych wymogów wprowadzanych przez Dyrektywę DORA. O wyzwaniach, jakie stoją przed bankami spółdzielczymi w związku z tymi unijnymi przepisami oraz dostępnych rozwiązaniach, takich jak DORA.ai, opowiedzieli eksperci Asseco podczas konferencji „Perspektywy i wyzwania rachunkowości bankowej”. Spotkanie, którego organizatorem był Związek Rewizyjny Banków Spółdzielczych w Poznaniu, odbyło się we wrześniu br. w Kołobrzegu.

Rozporządzenie w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej (DORA) nakłada na instytucje finansowe, działające na terenie Unii Europejskiej, obowiązek spełnienia jednolitych wymogów w zakresie cyberbezpieczeństwa najpóźniej do 2025 r. Organizacje te, w tym banki spółdzielcze, powinny do tego czasu przeanalizować i przetestować swoją gotowość do realizacji zapisów tego rozporządzenia.

DORA.ai

Asseco opracowało unikalną usługę kompleksowego wsparcia banków spółdzielczych w dostosowaniu się do wymogów DORA. Obejmuje ona m.in. analizę luki w odporności cyfrowej, którą przeprowadza model oparty o sztuczną inteligencję oraz kontrolę poziomu dostosowania do DORA. Do tych działań Asseco wykorzystuje nową aplikację – DORA.ai.

DORA.ai, oparta o GenAI, pomaga bankowi w ustrukturyzowany sposób zweryfikować lukę pomiędzy wewnętrzną dokumentacją a wymaganiami regulatora – powiedział Grzegorz Paskudzki, Dyrektor Zespołu Doradztwa Biznesowego, Asseco Poland. Aplikacja generuje szczegółowy raport obejmujący 300 punktów kontrolnych zweryfikowanych przez AI i opracowanych w formie odpowiedzi opisowej, binarnej i referencji do dokumentów źródłowych – dodał.

Trzy poziomy wsparcia

Ponadto, w zależności od modelu współpracy z Asseco, banki mogą otrzymać opracowane szablony 9 krytycznych dokumentów, które obejmują m.in. strategię obsługi incydentów ICT czy testowania i kontroli systemów ICT oraz politykę ciągłości działania, zarządzania ryzykiem, bezpieczeństwem i audytami ICT.

Aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby i oczekiwania banków spółdzielczych, Asseco przygotowało trzy modele potencjalnej współpracy: DORA.BASIC, DORA.COMPLAINCE ORAZ DORA.GUIDELINES

Dostosowaliśmy naszą ofertę do rozmiaru, specyfiki i potrzeb banków spółdzielczych – wyjaśnił ekspert Asseco. W ramach trzech poziomów wsparcia przygotowaliśmy zróżnicowany zakres usług, których podstawą jest samoocena AI. Ten pakiet może być rozszerzony o szablony dokumentów oraz konsultacje z naszymi ekspertami. Naszym celem jest bowiem, aby banki spółdzielcze płynnie rozpoczęły 2025 r. w zgodzie z unijnymi przepisami – dodał.

Chcesz dowiedzieć się więcej o DORA.ai? Napisz na [email protected]

Zobacz także