Redakcja Asseco News
e-mail: [email protected]
Rozwiązania informatyczne Asseco wspierają rozliczenia 60 proc. odbiorców energii elektrycznej w Polsce. W tej dziedzinie konkurujemy z pierwszą dziesiątką dostawców na świecie. Wiedza i rozwiązania, którymi dysponujemy dzięki naszej międzynarodowej działalności sprawia, że możemy wdrażać najnowocześniejsze rozwiązania IT na rodzimym rynku. O roli informatyki w procesach cyfryzacji branży, a także o tym co może zapewnić energetyce obsługę klienta na poziomie banków czy telekomów – mówi Paweł Piwowar, Członek Zarządu Asseco Poland.
W czym specjalizuje się Asseco, jeśli chodzi o rozwiązania dla sektora energetycznego?
Specjalizujemy się w tzw. informatyce energetycznej, w trzech specyficznych obszarach. Jesteśmy ekspertem w tworzeniu systemów klasy CIS (Customer Information Systems) (czyli sprzedaż, obsługa i rozliczenia klientów) i w tej dziedzinie konkurujemy z pierwszą dziesiątką dostawców tego typu rozwiązań na świecie. Korzystamy także z doświadczenia naszej hiszpańskiej spółki Tecsisa i realizujemy projekty związane z zarządzaniem rozproszonymi źródłami energii. Wiedza i rozwiązania, którymi dysponujemy dzięki naszej zagranicznej działalności powoduje, że, po niewielkich modyfikacjach, wdrażamy najnowsze rozwiązania technologiczne na rynku krajowym. Trzecim, ważnym obszarem naszych kompetencji jest zarządzanie majątkiem sieciowym, w czym specjalizuje się spółka Asseco w Czechach, realizująca projekty w Niemczech, Czechach i na Słowacji.
Jakie produkty oferuje Asseco klientom z sektora energetycznego?
System AUMS to rodzina naszych autorskich rozwiązań, które wspierają wszystkie obszary działalności sektora energetycznego. To bardzo dobry, stabilny, sprawdzony i wielowymiarowy produkt, z którego korzystają m.in. firmy z wielkiej piątki: Tauron, PGE, Enea, Energa i PGNIG. Oprogramowanie współpracuje ze wszystkimi nowymi technologiami i jest niezależne od technologii bazy danych. Posiada wiele modułów i funkcjonalności, które odpowiadają na konkretne potrzeby klientów. Taka struktura daje wiele korzyści ekonomicznych. Inwestujemy również w rozwiązania cloud i dzięki współpracy z IBM, nasz system może działać także w chmurze, w tym jest odpowiedni dla firm współpracujących z Chmurą Krajową. Obecnie, jeśli chodzi o rozwiązania klasy CIS, nasze systemy informatyczne wspierają rozliczenia i wystawianie faktur dla 60 proc. odbiorców energii elektrycznej w Polsce. Aktualnie realizujemy projekt z tego obszaru w PGNiG Obrót Detaliczny i za około dwa lata już niemal 100 proc. faktur za gaz będzie wystawiane za pośrednictwem naszego oprogramowania
Jaka jest rola informatyki w transformacji branży?
Informatyka ma kluczowe znaczenie w procesach cyfryzacji branży. Zapewnia rozwiązania, które porządkują rynek i powodują, że procesy mające miejsce w obszarze rozliczeń i obsługi klienta przebiegają sprawniej i są bardziej ekonomiczne. Wszystko to, w dłuższym okresie, pozwoli wynieść polską energetykę na wyższy poziom, by klienci mogli być obsługiwani na podobnym poziomie jak klienci banków czy telekomów. Wspiera także optymalizację kluczowych procesów operacyjnych, jest niezbędna w procesach centralizacji usług, które prowadzą do podniesienia jakości obsługi, obniżają koszty, a docelowo sprawią, że ceny na rynku będą bardziej sprawiedliwe. Obecnie wielkim wyzwaniem dla operatorów sieci dystrybucyjnych i operatora sieci przesyłowej jest kwestia rozporoszonych źródeł, zarówno od strony rozliczeń jak i technicznego zarządzania popytem i kontroli sieci. Tutaj z pomocą również przychodzą rozwiązania informatyczne.
Jakie znaczenie będzie mieć stworzenie centralnej bazy informacji o rynku energii elektrycznej (CSIRE)?
Stworzenie centralnej bazy informacji o rynku energii elektrycznej (CSIRE) to ważne przedsięwzięcie, mające wpływ na cały sektor, można nawet powiedzieć, że przełomowe, ponieważ zapewni skuteczną i bezpieczną wymianę informacji oraz zwiększy konkurencyjność na rynku energii. Odbiorcom końcowym umożliwi bezpłatny dostęp do własnych informacji na rynku energii (w tym danych pomiarowych), a dla sprzedawców będzie źródłem informacji o nowych klientach. W CSIRE będą gromadzone oraz przetwarzane informacje niezbędne do realizacji procesów na rynku energii m.in. procesu zmiany sprzedawcy energii elektrycznej, jak również tych potrzebnych do dokonywania rozliczeń za dostarczanie oraz sprzedaż prądu. To ostatni etap budowania w Polsce otwartego rynku energii.
Jakie jeszcze projekty są kluczowe dla Asseco w bieżącym roku?
Ważnym projektem jest udział w przetargu na stworzenie jednolitego, centralnego systemu do obsługi 5, 5 mln klientów PGE. W tej chwili PGE korzysta z 5 różnych systemów od 3 dostawców. Centralizacja pozwoli uprościć procesy, obniży koszty i skróci tzw. time to market. Spowoduje, że firma będzie sprawniej synchronizować dane i wyliczać wyniki. Warto podkreślić, że zrealizowaliśmy do tej pory wiele podobnych projektów, znamy procesy dziejące się w branży i mamy gotowe rozwiązanie, co w połączeniu sprawia, że jesteśmy optymalnym dostawcą dla energetyki.
Kolejny istotne przedsięwzięcie to realizacja umowy na dostawę, wdrożenie i serwis Centralnego Systemu Billingowego (CSB) dla PGNIG Obrót Detaliczny, który ma obsługiwać 7 mln klientów. Tutaj jesteśmy odpowiedzialni za zbudowanie zapasowej infrastruktury technicznej oraz migrację danych wszystkich klientów wraz z historią rozliczeń z 90 instancji baz danych działających w ramach 4 różnych rozwiązań billingowych w 6 standardach do jednego systemu. Rozwiązanie pozwoli na sprawniejsze zarządzanie bazą umów gazowych, uprości procesy obsługi klientów detalicznych i obniży koszty. Pierwszy etap to przygotowanie oprogramowania i środowisk, a następnie w ramach kolejnych etapów, w kilku transzach klienci będą migrowani do jednego systemu. W listopadzie ubiegłego roku w drugi etap wszedł także projekt modernizacji systemów obsługi rozliczeń realizowany dla spółki Tauron. Tutaj również zaczęliśmy migracje klientów. Celem jest dostosowywanie się do warunków rynkowych, modernizacja technologiczna i poprawa funkcjonalności.
Jak pandemia wpłynęła na realizację projektów dla sektora energetyki?
Dużym i wymagającym projektem realizowanym już w czasie pandemii była dla nas modyfikacja systemów wynikająca z Ustawy o rynku mocy, która weszła w życie 1 stycznia br. Dokonywaliśmy zmian w systemach dystrybutorów i sprzedawców niezależnych, w tym w systemach Enei, Energii, Taurona, PGE czy PGNiG. Pandemia i zmieniający się zakres prac sprawiły, że pod względem operacyjnym był to skomplikowany projekt, wymagał od nas dodatkowego wysiłku, zmiany sposobu pracy, szybkiego działania i ciągłego dostosowywania się do nowych terminów. Zarządzanie wykonawstwem w warunkach pracy zdalnej, przy takiej skali projektu było dużym wyzwaniem. To był trudny egzamin, który jako zespół i firma przy wspólnym wysiłku i w partnerstwie z klientami udało nam się zdać. Za ten wspólny wysiłek jestem wdzięczny zarówno klientom, jak i naszym zespołom.
Rozmowa ukazała się na portalu wnp.pl
Poprzedni wpis
Następny wpis