Redakcja Asseco News
e-mail: [email protected]
Co w biznesie oznacza bycie wpływowym? Czy jest to realizacja ambicji, czy wręcz przeciwnie –gospodarcza odpowiedzialność? Czym w praktyce jest odpowiedzialne przywództwo i jaką cenę trzeba za nie zapłacić? Z takimi zagadnieniami zmierzyli się uczestnicy debaty „Wpływowi muszą być odpowiedzialni”, którą zorganizował Dziennik Gazeta Prawna. Jednym z ekspertów spotkania był Artur Wiza, Wiceprezes Zarządu Asseco Poland, która opowiedział, jak reprezentowana przez niego spółka definiuje patriotyzm gospodarczy.
Jeden z elementów naszego patriotyzmu gospodarczego zdefiniowaliśmy tak: płacimy podatki tam, gdzie osiągamy przychody. Na Słowacji płaci podatki firma słowacka, w Izraelu – izraelska, w Niemczech – niemiecka, w Polsce – polska. Na końcu to, co zostaje z zarobków tych spółek, trafia do Polski. I tu płacimy jeszcze dodatkowe podatki od dywidend, jakie pobieramy z tych spółek, które są częścią naszej grupy. W ten sposób między innymi wpływamy na polską gospodarkę – w formie różnych danin wpłacamy do budżetu jedną tysięczną przychodów państwa – powiedział Artur Wiza.
Według eksperta Asseco kwestia podatków jest kluczowa, ponieważ to dzięki m.in. tym wpływom możliwe jest finansowanie służby zdrowia, edukacji czy infrastruktury państwa. Bez tych środków nie byłyby również możliwe działania pomocowe podjęte w sytuacji kryzysowej, jaką jest pandemia koronawirusa.
Od dawna postulowaliśmy, żeby zwracać uwagę na to, jak firmy płacą podatki na przykład przy przetargach publicznych. Państwo wybiera ofertę najtańszą, ale często, żeby ona mogła taka być, oferenci oszczędzają np. na sposobie zatrudniania pracowników, przez co na końcu płacą mniejsze podatki lub ich wcale nie płacą. Teraz, niezależnie od tego, czy się płaciło, czy nie, firmy przychodzą do państwa i mówią: pomóżcie. I znów ta pomoc obciąży tych, którzy uczciwie podchodzą do obowiązkowych danin dla państwa – podsumował.
Dialog na linii państwo-biznes jest często poruszanym zagadnieniem w debacie publicznej. Co zrobić, by był on transparentny i przejrzysty, a jednocześnie efektywny?
Od lat staramy się zmienić wizerunek biznesmena na przedsiębiorcę i bardzo chcemy, by społeczeństwo postrzegało nas jako przedsiębiorców, czyli tych, którzy podchodzą do spraw przedsiębiorczo, szukając możliwości prowadzenia działalności gospodarczej i rozwijania firm. Słowo „biznesmen” postrzegane jest u nas pejoratywnie jako ktoś, kto chce tylko zarobić i nie dba o interes innych. W Polsce jest jednak wielu przedsiębiorców, którzy zbudowali ogromne firmy i nie sprzedają ich, aby z zarobionymi pieniędzmi przenieść się do innego kraju. Chcą tu być i nadal działać, inwestować. Jesteśmy dumni z takich przedsiębiorców – podsumował Wicezprezes Asseco.
Asseco podejmuje liczne działania, których celem jest wsparcie krajowej gospodarki, lokalnych społeczności czy promocja polskich przedsiębiorców za granicą. Więcej o inicjatywach największej polskiej firmy IT na https://dlapolski.asseco.com
Następny wpis