Duży projekt informatyczny to duże wyzwanie logistyczne, ponieważ w czasie jego trwania niezbędne jest zapewnienie ciągłości pracy oraz wymiany informacji w zespole. W tym celu tworzy się tzw. cutover plan, który jest swego rodzaju scenariuszem, według którego wykonywane są prace podczas weekendu migracyjnego. Jest on rozbudowany i detaliczny z uwagi na fakt, że właśnie w nim gromadzone są wszystkie zadania obejmujące m.in. zadania techniczne, biznesowe czy finansowe, które muszą być wykonane. Jakie jeszcze narzędzia stanowią wsparcie przy realizacji tego typu projektów?
Kiedy wszystkie prace przygotowawcze do weekendu migracyjnego zostaną zakończone, okazuje się, że w projekcie bierze udział np. 400 osób, które w trakcie dwóch dni muszą wykonać kilka tysięcy zadań. Taka liczebność zespołu może spowodować chaos w momencie, kiedy nie mamy wypracowanej odpowiedniej metodologii do monitorowania tempa prac. W tego typu projekcie jest ono bardzo istotne, ponieważ okno czasowe, w którym musimy się zmieścić ze zrealizowaniem wszystkich zadań jest precyzyjnie określone. Każde przesunięcie w harmonogramie wiąże się bowiem z tym, że przerwa techniczna dla klientów zostanie wydłużona.
W efektywnym wykonaniu przyjętych założeń mogą pomóc nowe technologie. Asseco, wspierając integrację systemów Banku Pekao i Idea Banku, korzystało z konsoli migracyjnej, wzbogaconej o funkcjonalności, dzięki którym mogliśmy wykonać cutover plan w pełni zdigitalizowany sposób. Głównym zadaniem Asseco Migration Platform było konsekwentne egzekwowanie tego planu, który został zaprojektowany przez nas między próbami migracyjnymi, dzięki czemu mogliśmy kontrolować tempo prac. Jednocześnie zminimalizowaliśmy ryzyko ludzkich błędów. Weekend migracyjny to bardzo intensywny okres, łatwo wtedy zapomnieć o wykonaniu jakiegoś fragmentu zadań albo pomieszać sekwencję zdarzeń, co może mieć bezpośredni wpływ na powodzenie całej akcji.
Sprawna komunikacja
Asseco Migration Platform zapewniło nam najwyższy poziom komunikacji, dzięki czemu każdy uczestnik weekendu migracyjnego miał wgląd w informacje, na jakim etapie prac jesteśmy (zarówno wysokopoziomowo, jak i detalicznie), na jakim etapie realizacji jest poszczególne zadanie (jeżeli nie zostało rozpoczęte, to jakie jeszcze muszą być spełnione warunki do jego realizacji). W efekcie mieliśmy pełną wiedzą, czy działamy zgodnie z harmonogramem i mogliśmy skupić się na poprawności realizowanych zadań. Uniknęliśmy więc chaosu komunikacyjnego, o który nietrudno w zespole liczącym kilkaset osób.
Nowy standard
Integracja systemów Banku Pekao i Idea Banku była najszybszą, przeprowadzoną z sukcesem integracją uniwersalnych banków komercyjnych na polskim rynku. Nie udałoby nam się osiągnąć podobnych rezultatów bez korzystania z odpowiedniego narzędzia. Jest to podwójny sukces, ponieważ po pierwsze osiągnęliśmy założony cel – migracja danych przebiegła w poprawny sposób, a po drugie, przyjmując taki sposób działania, wprowadziliśmy na rynek zupełnie nowe standardy realizacji projektu typu fuzja technologiczna.
Klaudia Skwarło, Starszy Konsultant, Asseco Business Consulting