Banki w Polsce doskonale rozumieją, że rozwój nowoczesnego biznesu nie jest możliwy bez nowoczesnych rozwiązań informatycznych, dlatego również w 2020 roku będą inwestować w nowe technologie. W tym kontekście kluczowe znaczenie może mieć sztuczna inteligencja, usługi chmurowe czy rozwiązania Open Banking – twierdz Tomasz Leś, Starszy Menedżer Produktu w Asseco Poland.
Banki coraz częściej decydują się na rozwiązania oparte o mechanizmy sztucznej inteligencji, w tym narzędzia RPA, które bazują na automatyzacji procesów robotycznych w celu wykorzystania potencjału drzemiącego w Big Data. Ich zastosowanie może być dla banków wsparciem nie tylko w procesach sprzedażowych, ale także w obsłudze klienta i Real Time Marketingu. Systemy AI uczą się zachowań klienta, w tym np. sposobu w jaki korzysta on ze swojej bankowości. Profilują użytkownika po to, aby wychwycić ewentualne anomalie i na tej podstawie typują pewne transakcje jako podejrzane. Dlatego w najbliższym czasie będą najprawdopodobniej wykorzystywane przez banki w obszarze AML, co pozwoli m.in. na lepszą identyfikację nieprawidłowości i wykrywanie nadużyć.
W roku 2020 banki mogą też coraz częściej inwestować w systemy instalowane w chmurze. Jest to związane zarówno z potrzebą szybkiego wprowadzania nowych produktów i usług, jak i stale rosnącą presją redukcji kosztów, ale nie tylko. Rozwiązania w modelu SaaS mogą stać się również gwarancją wysokiej jakości obsługi klienta bez konieczności zatrudniania wykwalifikowanego zespołu specjalistów od bezpieczeństwa. Dlatego coraz więcej banków może decydować się na realizację chociaż części swojej strategii w takiej formule.
Można spodziewać się, że bardzo duży wpływ na sektor bankowy w nadchodzącym roku będzie miał też Open Banking. Z jednej strony spowoduje on konieczność integracji systemów informatycznych z dostawcami usług dodanych w ramach funkcjonalności dostarczanych przez bank, jak np. ubezpieczenia, eKantor, parkingi, bilety miejskie, itp. Z drugiej będzie oznaczał potrzebę zagospodarowania funkcjonalności firm zewnętrznych, po to by bank mógł sprzedawać ich produkty pod swoim szyldem.
Wypowiedź ukazała się w Gazecie Bankowej, „Bankowi Informatycy nie będą się nudzić”, 01.01.2020 r., nr 1, s. 24-27