Trendy w sektorze finansowym – Finovate 2017

W lutym tego roku, eksperci Asseco po raz kolejny byli uczestnikami konferencji Finovate. To najbardziej prestiżowe wydarzenie poświęcone nowoczesnym technologiom dla sektora finansowego. Są na nim przedstawiane najciekawsze i najbardziej innowacyjne rozwiązania z całego świata.

 

W roku 2016 Asseco prezentowało na Finovate swój autorski produkt – Customer Banking Platform (CBP). Znajdował się on w gronie najnowocześniejszych rozwiązań, którym przyglądali się przedstawiciele sektora finansowego oraz IT. Asseco CBP pozwala dopasować bankowość elektroniczną do indywidualnych potrzeb klienta. Może on dowolnie zmieniać jej wygląd oraz dostępne funkcje, a innowacyjna koncepcja miniaplikacji umożliwia rozbudowę bankowości o kolejne elementy. Bank ma przy tym możliwość tworzenia nowych miniaplikacji, odpowiadających na potrzeby klientów. W trakcie tegorocznej konferencji prezentowane były kolejne produkty, które wpisywały się w trzy główne trendy:

 

1.    Onboarding
Dobrze przeprowadzony proces onboardingu zwiększa szansę pozyskania nowego klienta przez instytucję finansową. Stwarza on możliwość przyspieszenia procesu rejestracji konta lub skorzystania z wybranego produktu nawet przy całkowitym pominięciu kontaktu z jej pracownikiem. Gdy z jakiegoś powodu nie jest to możliwe, potencjalny klient może również skorzystać z narzędzi typu
co-browsing. Pozwalają one wykwalifikowanemu doradcy obserwować ekran jego urządzenia mobilnego lub komputera i służyć mu podpowiedzią lub – za jego zgodą – przejąć kontrolę nad aplikacją, by doprowadzić do szybkiego zakończenia wybranej operacji.

 

2.    Platformy kooperacji między bankami i fintechami
Ich powstawanie wynika z wprowadzenia Dyrektywy PSD 2. Rynek usług płatniczych, został dzięki niej rozszerzony o nowego dostawcę, tzw. TPP (third party provider). To podmiot, oferujący dostęp do informacji lub inicjujący płatności w imieniu klientów. Taki dostawca usług, może w jednym miejscu zbierać informacje na temat wszystkich kont bankowych użytkownika i udostępniać je w ramach własnego serwisu. Inną oferowaną możliwością jest analiza nawyków finansowych klienta, wyciąganie z nich wniosków i rekomendowanie działań prowadzących do zaoszczędzenia przez niego środków. W przedstawionych procesach, TPP jest „technologicznym pośrednikiem”, udostępniającym informacje zebrane od banku w ramach wygodnej usługi. W ramach realizacji płatności, to TPP może je inicjować w imieniu klienta.

 

3.    Biometryczna autoryzacja tożsamości
Bezpieczeństwo to nieodmiennie jeden z najważniejszych tematów w sektorze finansowym. Najnowsze trendy, które mają wpływ na jego podniesienie, związane są z technologiami biometrycznymi. Obecnie umożliwiają one już rozpoznanie oczu lub całej ludzkiej twarzy przy logowaniu się na konto lub autoryzowaniu wykonywanych operacji. Taka metoda potwierdzania tożsamości, może w niedalekiej przyszłości zastąpić zarówno klasyczne hasła, jak i logowanie się do aplikacji bankowej za pomocą czytnika linii papilarnych wbudowanego w urządzenie mobilne. Autoryzacja trwa mniej więcej sekundę. Nie jest możliwe jej oszukanie poprzez posługiwanie się wydrukowanym zdjęciem w wysokiej rozdzielczości, ani innymi prostymi metodami.

 

Tomasz Leś, Starszy Menedżer Produktu, Asseco Poland

Asseco CBPBiometryczna autoryzacjaCustomer Banking PlatformFinovateminiaplikacjeOnboardingtrendy