Bank przyszłości – czyli jaki? Z całą pewnością jest to supernowoczesna instytucja, która nadąża za oczekiwaniami i wciąż rosnącymi potrzebami swoich klientów. Słowo-klucz to dziś „user experience”. Mobilność, e-usługi, łatwość zawierania transakcji, indywidualna oferta, a jednocześnie najwyższy poziom bezpieczeństwa i niezawodność systemów. Jak technologia wspiera wyzwania, przed którymi stoi dziś polska bankowość?
Technologicznym trendem, o którym słyszymy i czytamy najczęściej jest dziś chmura. Rośnie presja na osiąganie celów biznesowych przy jednoczesnej redukcji kosztów, dlatego coraz więcej systemów –instalowanych jest w chmurze. Obserwując światowy rynek finansowy widzimy coraz większe zastosowanie rozwiązań chmurowych w bankach, które z myślą o redukcji kosztów coraz częściej korzystają z rozwiązań w modelu SaaS. Asseco zostało partnerem Chmury Krajowej, w której tworzenie zaangażował się także bank PKO BP, bo wierzymy, że rozwiązania chmurowe będą motorem rozwoju nie tylko polskich banków, ale całej gospodarki.
Trendem, który mocno wpływa na rozwój polskiej bankowości jest też zmiana modelu świadczonych usług. To naturalna konsekwencja zmiany w zrachowaniach i potrzebach jej użytkowników. Współczesny klient banku jest dziś bardzo świadomy i chce sam budować portfolio produktów, z których będzie korzystał. Jednocześnie oczekuje od banku narzędzi, które zapewnią mu te same funkcjonalności, tę samą ergonomię i intuicyjność obsługi, niezależnie od tego, czy korzysta ze smartfona, tabletu czy komputera. To wymaga od banku podejścia omnikanałowego, nie tylko w tworzeniu oferty, ale również podejściu do technologii. Możliwość adaptacji oferty do oczekiwań odbiorcy i satysfakcja z oferowanych przez bank usług, wymaga zastosowania coraz bardziej wyrafinowanych rozwiązań IT. W efekcie – system IT staje się nieodzownym elementem budowania wartościowych i długotrwałych relacji z klientami. Przede wszystkim musi on umożliwiać tworzenie produktów „szytych na miarę” i dostosowywanie gotowej oferty do indywidualnych potrzeb klientów. Musi dawać elastyczność – pozwalając na szybkie dodawanie nowych aplikacji, dostępnych z poziomu każdego urządzenia. Musi współgrać z otoczeniem biznesowo-prawnym, ułatwiając bankowi współpracę z fintechami oraz dostosowywanie się do nowych przepisów regulujących funkcjonowanie instytucji finansowych. Musi dawać klientowi dostęp do funkcjonalności niezależnie od urządzenia, z którego korzysta. Jednym słowem – zastosowana w banku technologia powinna dawać możliwość realizowania strategii omnikanałowej. Z myślą o tym podejściu stworzyliśmy w Asseco Omnichannel Platform oraz w oparciu o nią systemy internetowe dla banków do obsługi klientów detalicznych i korporacyjnych.
Rozwiązania te bazują na innowacyjnej koncepcji ekosystemu miniaplikacji, która stwarza bankowi nieograniczone możliwości udostępniania spersonalizowanych produktów oraz usług. Poszczególne funkcjonalności bankowości internetowej można w nich dostosować do potrzeb i zwyczajów klienta. Otwarta architektura rozwiązania pozwala na swobodną rozbudowę katalogu miniaplikacji oraz udostępnianie dodatkowych produktów oraz usług nie tylko z domeny bankowej. Funkcjonalności, takie jak przegląd rachunków, obsługa przelewów czy zarządzanie finansami mogą być dowolnie aranżowane zarówno przez bank, jak i przez klientów. Bank ma dyspozycji jedno, spójne środowisko, zapewniające jednolite i przenikające się procesy obsługi zgodne z oczekiwaniami klientów. Obecnie, kiedy kanały alternatywne stają się podstawowymi, a tradycyjna wizyta w oddziale jest niezwykle rzadka, każdy kanał obsługi powinien udostępniać bankowi pełną, aktualną wiedzę o sytuacji klienta i realizowanych przez niego procesach. Obserwując światowe trendy zaprezentowaliśmy nasze omnikanałowe podejście już kilka lat temu na Finnovate. Doświadczenia z naszych dotychczasowych wdrożeń zarówno w bankach w Polsce (np. Deutsche Bank) jak i za granicą (OCB w Wietnamie) pokazują, że nowoczesne podejście w tworzeniu bankowych systemów IT są skutecznym narzędziem wspierającym realizację strategii bankowości omnikanałowej, a tym samym – biznesowych celów banków.
Tomasz Leś, Starszy Menedżer Produktu, Asseco Poland
Więcej o bankowości omnikanałowej na: omnichannel.asseco.com