Sztuczna inteligencja w administracji publicznej i biznesie. Dlaczego tak?

Co daje nam sztuczna inteligencja? Jakie jeszcze korzyści nam przyniesie? Jak tę technologię może wykorzystać sektor publiczny, a jak biznes? M. in. o tym rozmawiali Michał Świtnicki, Starszy Analityk Data Science, Asseco Poland; Piotr Pietrzak, Ekspert, IBM oraz Robert Stanilewicz w programie „Dlaczego Tak”, w którym w prostych słowach opowiadamy o cyfryzacji biznesu i nie tylko.

Dobrym przykładem efektywnego wykorzystania sztucznej inteligencji jest wdrożone przez Asseco i Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozwiązanie do wykrywania nieuzasadnionych zwolnień lekarskich.

W sierpniu 2022 r. w ZUS uruchomiony został model sztucznej inteligencji, który m.in. na podstawie analizy behawioralnej ubezpieczonego, historii lekarza czy cech jednostki chorobowej potrafi automatycznie wyznaczać poziomy ryzyka, które wskazują, że dane zwolnienie jest prawdopodobnie nieprawidłowo wystawione – powiedział Michał Świtnicki, Starszy Analityk Data Science, Asseco Poland. Ten system wspiera lekarzy orzeczników, którzy pracują w ZUS i pomaga im priorytetyzować ich pracę. Rozwiązanie uszeregowuje zwolnienia lekarskie pod kątem prawdopodobieństwa wystąpienia nieprawidłowości i robi to dla milionów dokumentów w miesiącu. Efekty są bardzo znaczące zarówno w kontekście finansowym, jak i społecznym, gdyż zmniejszają skalę niewłaściwych praktyk – dodał.

Sztuczna inteligencja znajduje także szerokie zastosowanie w innych branżach, w tym w sektorze finansowym, gdzie wykorzystywana jest np. w systemach antyfraudowych, służących do wykrywania nadużyć finansowych.

Mocno rozwijają się rozwiązania, dostarczane również przez IBM, które np. dokonują charakterystyki zachowania użytkownika w systemie informatycznym i automatycznie podejmują decyzję w sytuacji, gdy odbiega ono od normalnego wzorca – powiedział Piotr Pietrzak, Ekspert, IBM. Nie chodzi jednak o to, że użytkownik nie pamięta hasła, albo że nie przeszedł dwuskładnikowej czy wieloskładnikowej autoryzacji. Analizowane jest to, czy jego zachowanie i postępowanie nie odbiega od wzorców, które do tej pory reprezentował, np. poprzez analizę sposobu poruszania przez niego myszką – dodał.

AIAMLIBMstuczna inteligencjaZUS