W ostatnich dwunastu miesiącach w sektorze bankowym obserwowaliśmy zaciętą rywalizację o klienta, o czym świadczyć może spory wzrost liczby przenoszonych rachunków z jednego banku do drugiego. Równolegle wszyscy gracze sektora byli zmuszeni do ograniczania kosztów, co przełożyło się na zamykanie placówek oraz redukcję etatów. Ponadto, część banków w Polsce zmieniła właściciela, a spekuluje się, że niektóre mogą w ogóle zrezygnować z działalności w naszym kraju.
2016 rok był intensywny pod kątem projektów prowadzonych przez Asseco w sektorze bankowym. Raiffeisen Polbank uruchomił swój nowy system bankowości elektronicznej zbudowany na bazie naszego autorskiego rozwiązania Asseco Customer Banking Platform (CBP). Innowacyjna platforma oparta jest na koncepcji miniaplikacji, pozwalających klientom personalizować swoją bankowość elektroniczną. Po Asseco CBP sięgnęły także banki spółdzielcze, którym udostępniamy to rozwiązanie w chmurze. Prowadziliśmy również działania poza Polską, między innymi w Afryce, która jest dla nas strategicznym kierunkiem rozwoju. Dla nigeryjskiego Access Bank jako Grupa Asseco wdrażamy część naszego rozwiązania def3000/TR przeznaczone do kompleksowej obsługi departamentu skarbu w każdym banku. W Access Banku, nasz system będzie na początek wykorzystywany do automatycznego kojarzenia potwierdzeń transakcji SWIFT.
Rok 2017 przyniesie kolejne wyzwania, z którymi będzie się mierzyć cała branża dostarczająca technologię IT dla banków: tak tradycyjni dostawcy oprogramowania, jak i liczne firmy segmentu fintech. Nadal kapitalne znaczenie będzie miał efekt customer experience, sumy wszystkich wrażeń jakie odnosi klient w relacjach z obsługującym go bankiem. Gra o ocenę net promoter score 10 w badaniach satysfakcji klientów, wymagać będzie coraz bardziej wyrafinowanych rozwiązań technologicznych, które umożliwią oferowanie im produktów „szytych na miarę”, dobieranych w czasie rzeczywistym, uwzględniających jak najbardziej aktualny kontekst czasu, miejsca oraz czynności podejmowanych przez klientów w danym momencie. Do przygotowania klientom spersonalizowanych propozycji produktów i usług finansowych, niezbędne okaże się wykorzystywanie wszelkich zewnętrznych danych o klientach: informacji z sieci społecznościowych, ich stylu życia, nawyków zakupowych, profilu zawodowego, itd. interakcję z klientem będą wspierać zaawansowane narzędzia wykorzystujące algorytmy z pogranicza sztucznej inteligencji, zrobotyzowani wirtualni doradcy (robo-advisors) dostępni zawsze i wszędzie, dyskretnie czuwający w smartfonie i w odpowiednim momencie wkraczający do akcji z inteligentną poradą lub ofertą. W roku 2017 branża finansowa przybliżać się będzie do znalezienia realnych zastosowań technologii blockchain, która od kilkunastu miesięcy elektryzuje świat usług finansowych i roztacza przed nim niezwykle intrygujące możliwości, szczególnie w zakresie przetwarzania płatności i wzajemnych rozliczeń.
Sławomir Ziajka, Zastępca Dyrektora Pionu Banków Komercyjnych