Jakie trendy są teraz wiodące na rynku usług maklerskich? Czy biura i domy maklerskie uczestniczą w tzw. wyścigu technologicznym? Jak w obecnej rzeczywistości instytucje finansowe powinny budować relacje w inwestorami? Odpowiedzi, m.in. na te pytania poznali uczestnicy XXI Konferencji Izby Domów Maklerskich, w której wzięli udział eksperci Asseco: Artur Trunowicz, Dyrektor Pionu Rynku Kapitałowego oraz Agnieszka Kugler, Dyrektor Działu Analiz.
Pandemia koronawirusa przyspieszyła procesy cyfryzacji, a co za tym idzie rywalizacji technologicznej we wszystkich sektorach gospodarki, w tym w branży finansowej. Domy i biura maklerskie również w niej uczestniczą i te, które korzystają z nowoczesnych platform oraz stawiają na mobilne rozwiązania zyskują, gdyż rynek kapitałowy intensywnie się rozwija. W 2020 r. w Polsce założono 84 tys. nowych rachunków inwestycyjnych, a w samym tylko styczniu 2021 r. – kolejne 11 tys.
Taki napływ inwestorów oznacza, że instytucje muszą zadbać o odpowiedni, cyfrowy onboarding klienta. Kolejną kwestią jest konieczność sprostania rosnącej liczbie transakcji, których średnia w minionym roku było dwukrotnie wyższa niż w 2019. To z kolei będzie wymagało od biur i domów maklerskich zapewnienia odpowiedniej mocy środowisk serwerowych bądź przejścia na usługi chmurowe. Ważnym aspektem jest także nowe pokolenie inwestorów, które wymaga nowej jakości i narzędzi, a to oznacza unowocześnienie i wyjście z platformami cyfrowymi, na zupełnie inny poziom, tak aby te narzędzia były atrakcyjne i łatwe w użyciu – powiedział Artur Trunowicz.
Wchodzący na rynek kapitałowy uczestnicy potrzebują wsparcia, które pozwoli im na rozwój w tym obszarze. Umożliwić to mogą, m.in. robodoradcy, za pomocą których dostęp do profesjonalnych usług doradztwa mają również najdrobniejsi, a co za tym idzie często najmłodsi inwestorzy. Oczywiście sztuczna inteligencja nie zastąpi tradycyjnego doradcy inwestycyjnego, w związku z czym niezbędne jest także stworzenie efektywnych kanałów dotarcia, które ułatwią zbudowanie relacji z inwestorami.
Rynek kapitałowy, na którym mamy do czynienia z szybko zmieniającą się własnością kapitału, musi budować wiarygodny i trafiający do nowych inwestorów przekaz, dzięki czemu będą mieli oni większe szanse utrzymać się na rynku – powiedział ekspert Asseco. W tym przypadku pomocne mogą być nowoczesne platformy cyfrowe, które dają możliwość komunikacji z klientem, nie tylko poprzez krótkie powiadomienie w aplikacji, ale również budowanie forów ekspertów i tutaj, o czym my już mówimy od paru lat, do rozważenia jest integracja platform transakcyjnych z kanałami informacyjnymi takimi jak twitter, fora internetowe czy inne social media w tym podcasty, po to, żeby eksperci z domów maklerskich mogli udzielać rzetelnych informacji i budować wiedzę inwestorów – dodał.
Pokolenie 30 i 40-latków przychodzi na rynek kapitałowy tak, jakby przychodziło do sklepu internetowego kupić nowy cyfrowy gadżet. Nie chcą oni głęboko wchodzić w jego aspekty, stąd tak ważna jest rola profesjonalnego doradztwa w tym obszarze.
Zachęcamy do obejrzenia videokomentarzy Artura Trunowicza.
Jak budować relacje z inwestorami?
Więcej informacji o cyfrowych rozwiązaniach dla rynku kapitałowego na https://promak-next.asseco.com/