Pandemia koronawirusa przyniosła duże zmiany na rynku kapitałowym. Po początkowej fali czerwieni indeksów giełdowych brokerzy odnotowali wzrost obrotów oraz powrót inwestorów indywidualnych. Jak zatem wykorzystać tegoroczne doświadczenia rynku kapitałowego? Co sprzyja napływowi inwestorów i jak ich zatrzymać? W jaki sposób technologia przyczyniła się do zminimalizowania wpływu nowej rzeczywistości na działanie domów i biur maklerskich? Odpowiedzi, m.in. na te pytania poznali uczestnicy PROMAK Forum 2020, którego tematem przewodnim był „Mocny rok w inwestycjach. Jak utrzymać trend?”.
Codziennie rano podłączamy się do naszych sieci firmowych, bierzemy udział w wideokonferencjach i, co pokazują badania, nasza produktywność nie spada. Myślę, że to przemodeluje styl pracy, z jakim mamy wszyscy do czynienia. Pytanie jakie sobie zadajemy, to w jaki sposób ta sytuacja wpłynie na interakcję domów i biur maklerskich z uczestnikami rynku kapitałowego. Pamiętajmy o tym, że głównym sprawcą ożywienia w tym sektorze byli inwestorzy indywidualni i to oni są dzisiaj w centrum uwagi instytucji finansowych – powiedział Artur Trunowicz, Dyrektor Pionu Pion Rynku Kapitałowego, Asseco Poland.
Wzrost liczby inwestorów indywidualnych na rynku kapitałowym jest przede wszystkim skutkiem obniżenia oprocentowania lokat bankowych. Z tego powodu Polacy wycofali blisko 1/5 środków, które jeszcze w lutym br. trzymali na bankowych rachunkach depozytowych.
Od początku marca do września z lokat odpłynęło 65 mld zł. Najwięcej, bo aż 13 mld zostało wycofanych w lipcu, kiedy banki obniżyły oprocentowanie do średnio 0,36 proc. – powiedział Robert Ciećwierz, Key Account Manager, Asseco Poland. Klienci, ponosząc straty na lokatach, zaczęli decydować się na inwestowanie swoich środków na giełdzie, co przełożyło się na wzrost nowo otwartych rachunków maklerskich – dodał.
Korzystając z usług rynku kapitałowego, nowi inwestorzy decydują się przede wszystkim na zdalną –online’ową formę komunikacji. Taki model umożliwia im szybkość i wygodę działania.
Nowi inwestorzy, wśród których liczną grupę stanowią tzw. „millennialsi” to osoby świadome technologicznie i pragmatyczne, które bez wahania zdecydują się na usługi innej instytucji, jeżeli uznają, że lepiej spełni ich oczekiwania – powiedział Marcin Zaniewicz, Ekspert i Konsultant Biznesowy, Asseco Poland. Właśnie z myślą o potrzebach inwestorów indywidualnych, Asseco stworzyło rozwiązanie, które kompleksowo wspiera tę rosnącą grupę klientów biur maklerskich. Promak Mate umożliwia korzystanie z usług profesjonalnych doradców całkowicie online. Zastosowanie najnowszych technologii pozwala automatycznie obsłużyć wszystkie etapy tego procesu – począwszy od stworzenia indywidualnego profilu inwestycyjnego, do kontrolowania osiąganych wyników – dodał.
Cyfryzacja większości obszarów naszego życia zarówno prywatnego, jak i biznesowego to nieodwracalny trend, którego rozwój dodatkowo przyspieszył w wyniku pandemii. Przykładowo jeszcze 10 lat temu ok. 60 proc. procesów biznesowych zachodzących w standardowej instytucji finansowej dotyczyło szeroko pojętego IT, obecnie jest to ponad 90 proc.
To jest mocny rok w inwestycjach – podsumował Mirosław Domżalski, Dyrektor Działu Wdrożeń i Utrzymania, Asseco Poland. Ważne, żeby dobrze wykorzystać ten wzrost zainteresowania giełdą. Aby jednak utrzymać klientów, niezbędne jest dostosowanie modelu współpracy do nowej rzeczywistości, która w coraz większym stopniu przenosi się do świata wirtualnego – dodał.