Mobilny rozwój bankowości

Czy i jak banki mogą jeszcze poprawiać swoją wiarygodność, usprawniając funkcjonowanie kanałów cyfrowych? Czy mogą w tym obszarze nauczyć się czegoś od innych branż? M.in. na te pytania odpowiedział Tomasz Leś, Senior Product Portfolio Manager, Asseco Poland w swojej wypowiedzi dla Gazety Bankowej.

Najważniejszym dziś trendem na rynku usług bankowych jest rozwój w sferze mobilności. Obecnie już ok. 40 proc. klientów detalicznych korzysta z mobilnych aplikacji bankowych i z pewnością to ten kanał będzie w najbliższym czasie regularnie udoskonalany i rozszerzany o nowe funkcjonalności. Technologią coraz bardziej użyteczną dla banków, które chcą nadążać za oczekiwaniami klientów jest sztuczna inteligencja. Dla przykładu – narzędzia RPA, które bazują na automatyzacji procesów mogą być dla banków wsparciem nie tylko w procesach sprzedażowych, ale także w obsłudze klienta i zapewnieniu mu najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Systemy AI uczą się zachowań klienta, w tym np. sposobu w jaki korzysta on ze swojej bankowości. Profilują użytkownika po to, aby wychwycić ewentualne anomalie i na tej podstawie typują pewne transakcje jako podejrzane. Dlatego w najbliższym czasie będą najprawdopodobniej wykorzystywane przez banki w obszarze AML, co pozwoli m.in. na lepszą identyfikację nieprawidłowości i wykrywanie nadużyć. Ogromny wpływ na funkcjonowanie cyfrowych kanałów bankowych, a tym samym relację z ich klientami ma również Open Banking czyli otwarta platforma dla usług. Udostępniając API dla zewnętrznych dostawców banki mogą poszerzyć swoją ofertę o produkty niezwiązane z finansami, ale kończące się płatnością. Dla klientów oczekujących dziś od banku wszechstronności to bardzo dobra wiadomość, że korzystając z kanału udostępnionego przez bank mogą jednocześnie załatwić z nim kwestie ubezpieczenia, parkingów, czy komunikacji miejskiej.

Wypowiedź ukazała się w miesięczniku „Gazeta Bankowa”, nr 3

AMLbankowość mobilnaGazeta BankowaOpen BankingTomasz Leś