Jak prognozują analitycy PwC – liczba smartfonów w Polsce wzrośnie w tym roku do 27 mln sztuk z 22 mln z ub.r., co będzie stanowiło 47,9% wszystkich telefonów komórkowych (wobec 39,7% w ub.r.). W tym czasie liczba tabletów ma się podwoić i wynieść 4 mln sztuk. Szacunki te potwierdzają, jak duży rynek tworzą użytkownicy urządzeń z mobilnym dostępem do internetu. Nie dziwi zatem, że banki intensywnie rozwijają systemy bankowości mobilnej, które przestają być traktowane, jako uproszczone uzupełnienie wobec tradycyjnych systemów internetowych. Zjawisko to ma odbicie także w usługach bankowych kierowanych do małych, jak i dużych firm. Przedsiębiorcy posiadają obecnie niespotykane dotąd możliwości zarządzania finansami za pośrednictwem swojego smartfonu czy tabletu.
Większość banków wdrożyła już przynajmniej podstawowe rozwiązania bankowości mobilnej. Co będzie kolejnym krokiem w cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami? W tym kontekście silnym trendem jest bankowość „omnikanałowa”, czyli taka, która daje klientom możliwość skorzystania z pełnego spektrum usług zarówno poprzez konwencjonalne, jak i cyfrowe kanały dostępu klienta do banku. Smartfon, tablet, komputer, call-center, bankomat czy wreszcie bezpośredni kontakt z doradcą w oddziale banku, powinny oferować klientowi ten sam zakres usług i produktów, które bank ma w swojej ofercie.
Zastanawiając się nad technologiczną przyszłością rozwiązań, warto zwrócić uwagę, że istnieją obecnie dwie główne drogi rozwoju systemów bankowości mobilnej. Pierwsza z nich polega na tworzeniu dedykowanych aplikacji, instalowanych na smartfonach czy tabletach. Druga zakłada budowę systemów bankowości internetowej, dostosowanych do specyfiki pracy przeglądarek, działających właśnie na urządzeniach mobilnych. Obydwie drogi mają swoje wady i zalety. Rozwijająca się technologia HTML5 czy szeroko stosowane koncepcje wykorzystujące RWD (Responsive Web Design) w budowie aplikacji internetowych, w coraz większym stopniu eliminują słabe strony rozwiązań bazujących na przeglądarkach. Przez to czynią je realną alternatywą dla aplikacji instalowanych na urządzeniach.
Sławomir Ziajka, Z-ca Dyrektora Pionu Banków Komercyjnych, Asseco Poland