Lokalni operatorzy mogą zawalczyć o klienta

Play, Orange Polska, T-Mobile, czy Polkomtel – każdy z tych operatorów wie, jakie korzyści daje świadczenie usług konwergentnych. Tym bardziej, że z roku na rok cieszą się one coraz większą popularnością wśród klientów. Strategia, którą realizują najwięksi gracze może być z powodzeniem wykorzystywana także przez mniejszych operatorów oraz dostawców usług elektronicznych. Wystarczy, że połączą różne produkty w jedną, spójną ofertę, która zostanie rozliczona w ramach jednej faktury. Jak mogą to sprawnie zrobić? Więcej na ten temat mówi Radosław Semkło, Dyrektor Pionu Telekomunikacji i Mediów, Asseco Poland w wywiadzie dla portalu Telko.in.

Na polskim rynku usługi łączone nie są nowością, ale dopiero w ciągu ostatnich kliku lat nastąpił prawdziwy boom ich popularności. Z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) wynika, że w naszym kraju korzysta z nich już ponad 10,5 mln konsumentów. Oznacza to, że na przestrzeni ok. pięciu lat ich liczba zwiększyła się niemal trzykrotnie, a w samym 2017 roku wzrosła o 29 proc. Sprzedaż pakietów usług konwergentnych w dalszym ciągu zachowuje tendencję wzrostową, co sprawia, że jest to obecnie najszybciej rosnący segment rynku telekomunikacyjnego w Polsce.

Więcej znaczy taniej.

Coraz więcej klientów dostrzega, że usługi konwergentne przekładają się na znaczne oszczędności w domowych budżetach. Łączenie ofert Internetu, telefonii i telewizji w ramach różnych technologii jest także dla nich dużym ułatwieniem. Zamiast wielu usługodawców i kilku rachunków otrzymują jedną fakturę od jednego dostawcy. Dodatkową wartością tego rodzaju usług jest nie tylko wygoda, ale także przejrzystość oferty i co najważniejsze znacznie atrakcyjniejsza cena.

To wszystko powoduje, że klienci korzystający z pakietów są bardziej zadowoleni z ich zakupu niż ci, którzy nabyli dostęp do pojedynczej usługi. Chętniej też polecają innym danego operatora, który w ten sposób może dotrzeć do kolejnych odbiorców. Zyskują też możliwość lepszej sprzedaży nowych produktów i dostarczenia ich tam, gdzie firma jest już obecna, wypierając przy tym konkurentów, którzy nie są w stanie zaproponować równie kompleksowej oferty. Ma to bardzo duże znaczenia na tak konkurencyjnym rynku. Jak zatem połączyć w jeden pakiet Internet, telefon, finanse, gaz, prąd oraz wodę? W jaki sposób zarządzać tak szeroką ofertą i ją sprawnie rozliczyć na jednej fakturze?

Kompleksowo znaczy lepiej.

Nowoczesne usługi wymagają nowoczesnych rozwiązań, bez których nie da się zapewnić odpowiedniej jakości obsługi klienta, czy budować z nimi pozytywnych relacji. To z kolei oznacza konieczność wykorzystania systemu informatycznego, który pozwoli na sprawne tworzenie i modelowanie nowych usług, dodawanie kolejnych produktów, jak np.: VoIP, VoD oraz muzyka cyfrowa, a także tworzenie i udostępnianie aplikacji na telefon, smart TV, czy smart home. Takie właśnie możliwości daje system Asseco Convergent Services Enviroment (Asseco CSE), który zapewnia nowoczesnym operatorom możliwość szybkiej reakcji na dużą dynamikę zmian zachodzących w ich otoczeniu rynkowym (liczba ofert, promocji, zmian regulacyjnych). Za pośrednictwem systemu mogą oni w łatwy sposób zarządzać kampaniami marketingowymi i programami lojalnościowymi, tworzyć segmenty klientów oraz budować i rozliczać produkty zorientowane na grupy społeczne (np. millenialsi).
Rozwiązanie umożliwia kształtowanie pozytywnych doświadczeń klientów. Dzięki spójnym interfejsom użytkownika – CRM i SelfCare operator zyskuje o nich pełną wiedzę we wszystkich dostępnych kanałach — samoobsługowym, CRM oraz Biurze Obsługi Klienta. Może w ten sposób zachować ciągłość procesu sprzedażowego, tworzyć oferty kontekstowe i w ten sposób zwiększać prawdopodobieństwo zakupu produktu.

Asseco CSE podnosi również jakość współpracy z klientami indywidualnymi i biznesowymi. W relacji B2C umożliwia dołączanie ofert partnerskich do portfolio produktowego np. poprzez łączenie usługi telekomunikacyjnej ze sprzedażą usług nietelekomunikacyjnych np. gazu, prądu, ubezpieczeń, mediów i usług finansowych.

Mniej znaczy więcej.

Rozwiązanie Asseco zapewnia prosty dostęp do wszystkich danych z poziomu jednego systemu, które dodatkowo integruje i archiwizuje. Pozwala to na podniesienie efektywności zarządzania nie tylko działalnością biznesową, ale także taryfami, danymi bilingowymi oraz przepływami finansowymi realizowanymi wspólnie z pozostałymi dostawcami usług płatniczych. System umożliwia również sprzedaż usług innym operatorom.
Dzięki pełnej automatyzacji procesów związanych m.in. z fakturowaniem, raportowaniem, windykacją, czy komunikacją z klientem Asseco CSE pozwala na obniżenie kosztów operacyjnych oraz wzrost efektywności pracy obsługującego go personelu. Co ważne nie wymaga zakupu dodatkowych dedykowanych licencji (baz danych, serwerów aplikacyjnych), a to oznacza niższe koszty wdrożenia oraz późniejszego utrzymania rozwiązania. Mniejsi operatorzy mogą korzystać z wersji systemu udostępnianej w chmurze i w ten sposób realnie ograniczyć początkową barierę koniecznych inwestycji.

Asseco CSE posiada elastyczny model licencjonowania oparty o subskrypcje, która pozwala na jego rozwój wraz z nowo pojawiającymi się potrzebami w myśl zasady „płać w miarę wzrostu potrzeb”. Zapewnia także elastyczność w zakresie modelu wdrożenia, co oznacza, że może obejmować całe rozwiązanie, jaki i jego poszczególne moduły, które mogą być uruchomione niezależnie w istniejącym środowisku informatycznym.
Więcej za mniej.

Możliwość dodawania kolejnych funkcjonalności bez zakłócania procesów operacyjnych ma ogromne znaczenie, szczególnie w kontekście zmian zachodzących na rynku telekomunikacyjnym. Zarówno bliższych, jak i tych, z którymi telekomy będą musiały zmierzyć się w dłuższej perspektywie. Dobrym przykładem może być tutaj sieć 5G, która sprawi, że dane na smartfon będą pobierane tysiąckrotnie szybciej niż obecnie. Za jego pośrednictwem będzie można obsłużyć bardzo dużą liczbę różnego rodzaju urządzeń, które z kolei będą generowały niespotykaną dotychczas ilość danych.

To oznacza nie tylko konieczność ich przetwarzania, ale przede wszystkim możliwość wykorzystania tych cennych informacji. Na ich podstawie, za pośrednictwem systemów takich jak AVAGAT, który służy do kontekstowej analizy zachowań klientów, będzie można stworzyć ofertę dopasowaną do ich rzeczywistych potrzeb. Natomiast do sprawnego zarządzania tą spersonalizowaną ofertą każdy operator – niezależnie od wielkości, skali prowadzonej działalności będzie mógł wykorzystać Asseco CSE.

Wywiad pt. „Lokalni operatorzy mogą zawalczyć o klienta” ukazał się na portalu Telko.in w dniu 17.03.2019 r.

Więcej informacji o Asseco CSE: cse.asseco.com

Asseco Convergent Services EnviromentAsseco CSEAvagatRadosław SemkłoTELKO.inusługi konwergentne