Prognozy na 2019 rok oraz kierunki rozwoju sektora finansowego zmierzają w stronę zapewnienia różnych udogodnień dla klientów. Tak, aby korzystanie z usług bankowych było proste i jeszcze bardziej elastyczne. Nie bez znaczenia pozostanie także wejście w życie regulacji dyrektywy PSD 2, która ma ułatwić fintechom dostęp do rachunków i płatności klientów banków. Będzie to także pierwszym krokiem na drodze do tzw. otwartej bankowości.
Tomasz Buczak, Head of Asseco Innovation Hub wskazuje na trzy obszary, w które będą inwestować banki w nadchodzącym roku. Pierwszym z nich jest rozwój omnikanałowych platform bankowości internetowej i mobilnej.
Całość jest realizowana pod pojęciem banku jako osobistego asystenta, który nie tylko potrafi profesjonalnie i bezpiecznie zarządzać aktywami klienta, lecz również wyszukać dla niego odpowiednią ofertę w optymalnym miejscu i czasie – tłumaczy Tomasz Buczak.
Jak wskazuje, ważna będzie także automatyzacja procesów sprzedaży i obsługi klientów m.in., dzięki rozwojowi technologii z obszaru sztucznej inteligencji. To otworzy bankom drogę do oferowania produktów i usług w bardziej sprofilowany sposób.
Trzeci obszar to ciągłe doskonalenie customer experience, czyli doświadczenia klienta w korzystaniu z usług bankowych. Mówimy tu zarówno o rozwoju klasycznych kanałów komunikacyjnych, takich jak bankowość internetowa i mobilna, jak i o wykorzystaniu nowych narzędzi, jak chatboty „rozmawiające” z klientem w języku naturalnym oraz cieszący się coraz większą popularnością asystenci głosowi. Rok 2019 może być okazją dla banków, aby wcielić się w rolę osobistego dorad¬cy, który nie tylko czuwa nad finansami klienta i pomaga nimi zarządzać, lecz również rozpoznaje jego potrzeby i umożliwia ich realizację – mówi Tomasz Buczak.
Natomiast, jak pokazały wyniki raportu Asseco „Bankowość korporacyjna dziś i w przyszłości”, bardzo ważna jest także rzetelna komunikacja z klientem oraz rola doradcy. To kolejne czynniki, na które banki będą musiały zwrócić uwagę, nie tylko w tym roku.
Pomocne w osiągnięciu tego celu jest wdrożenie strategii omnikanałowej, która z powodzeniem stosowana jest przez wiodące instytucje finansowe. Dzięki niej wszyscy pracownicy banku mają dostęp do tych samych systemów i informacji, są więc w stanie kompetentnie ob¬służyć klienta. Z kolei klient swobodnie decyduje, z jakiej usługi bankowej skorzysta i za pomocą którego kanału komunikacji. Co więcej, czynność zainicjowana w jednym kanale jest kontynuowana w innym, bez utraty danych czy jakości – powiedział Marcin Kwilosz, Product Manager, Asseco Poland.
Z komunikacją związana jest również konieczność poprawy szybkości reakcji ze strony instytucji finansowej (15 proc.). To kluczowa kwestia zwłaszcza w przypadkach, kiedy oczekiwanie na decyzję banku może wpłynąć na konsekwencje finansowe dla firmy. Aspekt ten związany jest z brakiem automatyzacji procesów lub z procedurami, które są narzucone przez prawo. Wiele banków stara się poprawić swoje wewnętrzne procesy i procedury przez wykorzystanie np. systemów klasy Robotic Process Automation (RPA), które automatyzują najbardziej powtarzalne procesy biznesowe – dodał.
Wypowiedzi ekspertów Asseco ukazały się na łamach artykułu Gazety Finansowej pt. „Wyjść poza bankowość”, 1 stycznia 2019 r., nr 1, str. 66.
Dowiedz się więcej:
Asseco Advisory Banking Platform: abp.asseco.com
Asseco Enterprise Banking Platform: ebp.asseco.com