Rozwój usług pozabankowych i nowoczesnych platform do obsługi klientów, a także wykorzystanie mechanizmów sztucznej inteligencji w systemach bankowych – to wybrane tematy Asseco Banking Forum. Tegoroczna, 4. edycja wydarzenia odbyła się 10 października w Warszawie i zgromadziła 270 przedstawicieli sektora finansowego oraz branży IT.
Konferencję otworzyło wystąpienie Adama Górala, Prezesa Zarządu Asseco Poland, w którym podkreślił silną pozycję Grupy Asseco w sektorze bankowym.
Dzisiaj Grupa Asseco jest silna swoimi produktami w wielu krajach. To dowód na to, że polska firma może sprostać wymaganiom klientów, pomimo konkurencji bogatszych, bardziej rozwiniętych gospodarek. Nasz zespół bankowy jest wyjątkowy pod względem wiedzy i doświadczenia. To pochodna tego, co budowaliśmy przez ostatnie lata, czyli silnej pozycji w Europie – powiedział.
Wstępem do dyskusji panelowej była prezentacja Michael’a Hardinga z międzynarodowej firmy consultingowej Oliver Wyman, który mówił o tym, jakie czynniki trzeba wziąć pod uwagę, aby stworzyć nowy bank oraz w jaki sposób można zmieniać jego modele biznesowe.
Technologia wyzwala zmiany i powoduje, że dostawcy zaczynają tworzyć produkty, które odpowiadają oczekiwaniom klientów. Ważna jest przy tym umiejętność przewidywania potrzeb, które klienci mogą mieć w przyszłości – powiedział Michael Hard.
W pierwszej debacie pt. „Nowe kanały. Nowe produkty. Czy bank powinien sprzedawać pizzę?” wzięli udział Piotr Czarnecki, Prezes Zarządu Raiffeisen Bank Polska; Adam Marciniak, Wiceprezes Zarządu PKO Bank Polski; Zbigniew Pomianek, Wiceprezes Zarządu Asseco Poland; Feliks Szyszkowiak, Wiceprezes Zarządu Santander Bank Polska oraz Mariusz Wójcik, Członek Zarządu, AXA Życie TU, AXA TUiR.
Wzywaniem technologicznym jest zmiana modelu biznesowego banku i potrzeba dostępu do danych. Coraz trudniej jest stworzyć gotową ofertę bez danych. Jeżeli mamy pomysł na rozwiązanie to trzeba mieć, gdzie go zweryfikować. Żeby konkurować na rynku trzeba mieć spersonalizowaną ofertę. To jest bardzo trudne bez zaawansowanych technologii analitycznych – powiedział Zbigniew Pomianek.
Bankowość będzie się rozwijać w kierunku sztucznej inteligencji, przede wszystkim w Chinach i Stanach Zjednoczonych – powiedział Adam Marciniak.
Najważniejsze jest znalezienie rzeczywistej odpowiedzi na realne potrzeby klienta – dodał Feliks Szyszkowiak.
O tym, jak technologia może pomóc bankom nadążyć za oczekiwaniami klientów, w jaki sposób może im ułatwić dotarcie z właściwą, spersonalizowaną ofertą w odpowiednim czasie mówił Tomasz Buczak, Head of Asseco Innovation Hub w Asseco Poland.
Według Kantar TNS, 74% klientów ufa bankom, ufa że ich pieniądze są bezpieczne. Największym aktywem banku jest zatem ich zaufanie – powiedział. „Bank tak szybki, jak Ty” to taki, który potrafi zrozumieć potrzeby klienta i zaoferować odpowiednie produkty dla niego – dodał.
Drugi panel ekspercki koncentrował się wokół pytania „Czy nowe modele biznesowe rozwiążą problem marżowości oraz lojalności klienta banku i jak technologia może w tym pomóc?”. W debacie uczestniczyli: Tomasz Dymowski, Dyrektor Departamentu Bankowości Detalicznej, Raiffeisen Bank Polska; Tomasz Motyl, ekspert sektora bankowego; Dariusz Paczewski, Dyrektor Biura Innowacji Cyfrowych, Santander Bank Polska; Aleksandra Sroka-Krzyżak, Head of Strategy and Projects, PKO Bank Polski oraz Jarosław Bryl, Dyrektor Pionu Business Intelligence, Asseco Poland.
Świat zachwycił się sztuczną inteligencją, może więc wystarczy dobrze rozpoznać potrzeby klienta i dopasować ofertę oraz niemal automatycznie ją dostarczyć? Wtedy marże będą dobre, a koszty spadną – powiedział Jarosław Bryl.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w komunikacji z klientem to dla banków oszczędność kosztów, a dla klienta wartość dodana – powiedziała Aleksandra Sroka-Krzyżak.
Dane są punktem startu do rozwoju rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Żeby móc z nich korzystać musimy umieć układać dane w logiczny ciąg – powiedział Tomasz Motyl.
Spotykamy się z problemem marżowości na co dzień. Co mamy zrobić, aby nasze zyski rosły? Przede wszystkim obniżyć koszty oraz budować nowe źródła przychodów – powiedział Dariusz Paczewski.
„Jak sztuczna inteligencja wpłynie na naszą przyszłość?” – na to pytanie starał się odpowiedzieć w swojej prezentacji Wojciech Sobieraj, wizjoner i doświadczony menedżer sektora bankowego.
Sztuczna inteligencja jest sztuczna. Jest mądra wtedy, kiedy może się uczyć. Im więcej danych, tym więcej będziemy mieli korzyści. Im więcej ludzi korzysta np. z Google Maps, tym większa precyzja danych i informacji – powiedział.
Na zakończenie forum uczestnicy forum mogli także poznać szczegóły związane z wdrożeniem platformy usług zaufania w Santander Bank Polska oraz platformy usług faktoringowych, działającej w Banku Pekao. Rozwiązania te zaprezentowali – Marek Kleczewski, Senior Innovation Designer, Santander Bank Polska oraz Piotr Karwiński, Dyrektor Departamentu Bankowości Transakcyjnej Pekao.
Dla naszych klientów staramy się być bankiem pierwszego wyboru, chcemy być postrzegani, jako bank lokalny, ale kojarzący się z nowoczesnością. Szukaliśmy rozwiązań w wielu obszarach, które moglibyśmy unowocześnić. Jednym z nich było przeniesienie procesów wykorzystujących papier i własnoręczny podpis klienta w sferę elektroniczną – mówił Marek Kleczewski.
Platforma usług faktoringowych to rozwiązanie, które otwiera bank dla nowych klientów. Dzięki wykorzystaniu systemów Asseco stworzyliśmy unikatowe na rynku rozwiązanie – powiedział Piotr Karwiński.
Poznaj produkty Asseco dla sektora bankowego:
Asseco Customer Banking Platform
Asseco Advisory Banking Platform
Asseco Enterprise Banking Platform