E-administracja w praktyce

Systemy informatyczne zmieniają funkcjonowanie urzędów publicznych w tym sądów. Jedną z ostatnich ustaw, która ma duży wpływ na kontakt pomiędzy obywatelem a urzędem są e-doręczenia. Właśnie o rozwoju cyfrowej administracji państwowej rozmawiali uczestnicy konferencji online „E-administracja w teorii i praktyce 2021”. Organizatorami spotkania było Ministerstwo Sprawiedliwości oraz miasto Rzeszów. W spotkaniu wzięli udział eksperci Asseco, którzy opowiedzieli, m.in. o podpisie elektronicznym oraz automatyzacji w e-administracji.

Spotkanie otworzył Minister Sprawiedliwości Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro, który podkreślił, że
e-doręczenia to rewolucja, która przyspieszy bieg postępowania i ułatwi relacje pomiędzy obywatelem a sądem oraz innymi urzędami. Według niego osiągnięto wiele sukcesów w obszarze informatyzacji polskiej administracji, jednak wciąż stoją przed nią kolejne wyzwania.

Coraz więcej obszarów naszego życia zarówno prywatnego, jak i zawodowego ulega bowiem cyfryzacji. Ta zmiana niesie ze sobą wiele korzyści, jednak wymaga przygotowania i wdrożenia odpowiednich procesów. Duże doświadczenie mają w tym zakresie instytucje finansowe, które zapewniając wysoki poziom obsługi klienta, muszą spełniać restrykcyjne regulacje. Dobrym przykładem jest wdrożenie elektronicznego podpisu jednorazowego w Santander Consumer Bank, które zrealizowało Asseco. Instytucja stała przed wyzwaniem cyfryzacji procesu zawierania umów kredytowych, co zwiększyłoby efektywność oraz komfort pracy blisko 30 tys. pracowników, którzy obsługują 350 tys. klientów rocznie. Projekt ten wymagał zastosowania rozwiązań informatycznych zgodnych z eIDAS, unijną regulacją określającą wymogi wobec e-podpisów i transakcji elektronicznych.

Wdrożenie w Santander Consumer Bank, które zakończyliśmy w październiku 2020 r. spotkało się z bardzo pozytywnym odbiorem partnerów banku, z których 80 proc. doceniło przede wszystkim łatwość obsługi nowego procesu. Ponadto czas zawarcia umowy kredytowej skrócił się o 30 proc. – powiedział Artur Miękina, Dyrektor Sprzedaży Projektów Kluczowych, Asseco Data Systems. Dla nas ogromnym sukcesem jest również to, że dzięki temu wdrożeniu do zawarcia elektronicznej umowy kredytowej z Santander Consumer Bank potrzeba obecnie 0 kartek papieru. To osiągnięcie doskonale wpisuje się w naszą inicjatywę #BiznesBezPapieru, mającą na celu wsparcie procesów cyfryzacji biznesu oraz otaczającego nas świata – dodał.

Wdrożenie procesów „paperless” pomaga skrócić czas obsługi klienta. Jeżeli do tego zadania wykorzystamy dodatkowe rozwiązania w tym automatyzację, to redukcja tego czasu może sięgnąć nawet 80 proc., co pokazuje przykład Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, gdzie Asseco wdraża m.in. automatyzację wniosków zasiłkowych. W efekcie średnio 450 tys. wniosków miesięcznie będzie obsługiwanych przez system informatyczny
z wykorzystaniem automatyzacji.

Projekty IT realizowane w ZUS pokazują, że cyfryzacja na dużą skalę jest możliwa. Codziennie automatycznie wykonywanych jest tam prawie 120 tys. czynności i zakładanych ok. 80 tys. nowych e-teczek spraw. Korzyści płynące z wykorzystania nowych technologii to nie tylko krótszy czas obsługi, ale również mniejsza liczba błędów oraz skuteczny nadzór nad procesami i zadaniami – powiedział Maciej Michalski, Zastępca Dyrektora Pionu Ubezpieczeń Społecznych – Rozwój KSI, Asseco Poland.

Ekspert Asseco zaznaczył jednocześnie, że nie ma gotowych rozwiązań pozwalających na automatyzację administracji publicznej. Wynika to z różnych podstaw prawnych, modeli organizacji i istniejących rozwiązań technicznych. Takie projekty wymagają znajomości procesów biznesowych i zdolności dostosowywania systemów dziedzinowych, powinny być więc realizowane przez partnerów posiadających potencjał wykonawczy oraz doświadczenie we wdrożeniach o ogólnokrajowej skali.

Zachęcamy do obejrzenia konferencji  „E-administracja w teorii i praktyce 2021”

https://www.facebook.com/Rzeszow.stolica.innowacji/videos/2816813848646209/

Panel „Wdrożenie elektronicznego podpisu jednorazowego w Santander” rozpoczyna się w 02:56:00

Panel „Automatyzacja procesów biznesowych i obsługi biurowej na przykładzie obsługi świadczeń ZUS” rozpoczyna się w 03:14:00

Artur MiękinaKSI ZUSMaciej MichalskiSantander Consumer BankZUS