Jaka jest najbardziej futurystyczna wizja zastosowania bankowości w przyszłości? Do czego będzie służył bank, czy tylko do obsługi finansów czy będzie dawał więcej możliwości? Jakie rozwiązania oferuje Asseco, które pozwalają odpowiadać bankom na współczesne potrzeby klientów? A także do czego bankom potrzebna jest chmura? O tym rozmawiali Magdalena Urbańska, Dyrektor Linii Biznesowej BS Cloud Asseco Poland, Daniel Matusiak Dyrektor Pionu Kluczowych Klientów IBM oraz Robert Stanilewicz.
W przyszłości banki będą niewidoczne, ale będą realizowały potrzeby i spełniały marzenia konsumentów. Rozwijać się będzie sztuczna inteligencja i algorytmy stosowane do określania potrzeb klienta. Już teraz technologia umożliwia łączenie się z dostawcami różnych usług. Bazuje na potrzebach klienta i pozwala oferować nie tylko rachunki czy lokaty, ale także umożliwia zapłatę za bilet na autostradę, parkometr, a nawet zamówienie kwiatów – mówi Magdalena Urbańska, Dyrektor Linii Biznesowej BS Cloud Asseco Poland. BooX, rozwiązanie, które wdrożyliśmy w bankach spółdzielczych umożliwia nie tylko automatyzację procesów, rozwój technologiczny czy większe bezpieczeństwo, ale przede wszystkim daje możliwość interakcji międzyludzkiej, która jest tak istotna w przypadku BS-ów – dodaje.
Zmieniło się podejście sektora bankowego do wykorzystania cloud computingu. Wpływ na to miała, m.in., obecna sytuacja geopolityczna.
Podejście banków do chmury zmieniło się przez ostatnie kilka kwartałów. Nawet regulator pozwala na transfer niektórych zasobów bankowych do chmury pod pewnymi warunkami. Chmura zaczęła być traktowana jako element bezpieczeństwa. Nie można zapomnieć o innowacyjności, która wiąże się z chmurą i daje dostęp do różnych usług, ale kolejnym etapem patrzenia na chmurę jest właśnie bezpieczeństwo. Jeśli mamy możliwość przeniesienia części danych do data centre za zachodnią granicę Polski (na terenie UE), to na pewno jest to bezpieczniejsza lokalizacja. Istotne jest też to, że ta zmiana jest niezauważalna dla klienta – mówi Daniel Matusiak, Dyrektor Pionu Kluczowych Klientów IBM.