Cyfryzacja wspiera kluczowe procesy w ubezpieczeniach

Narzędzia klasy hurtowni danych, zaawansowana analityka, systemy antyfraudowe, sztuczna inteligencja i modele ML to rozwiązania IT, w które obecnie inwestuje branża ubezpieczeniowa. O tym, co Asseco oferuje ubezpieczycielom i jak wspiera sektor w kluczowych procesach biznesowych mówi Jarosław Bryl, Dyrektor Pionu Business Intelligence Asseco Poland.

W sektorze ubezpieczeń kluczowe jest właściwe oszacowanie ryzyka. Niezbędna jest do tego szeroka wiedza o kliencie i dogłębna znajomość zjawisk ekonomiczno-społecznych. Dlatego firmy inwestują w narzędzia klasy hurtowni danych. Pozwalają one na sprawne pozyskiwanie, przetwarzanie i analizę danych, zarówno historycznych jak i bieżących, z własnych oraz zewnętrznych źródeł. Coraz popularniejsze są rozwiązania oparte o Big Data.

Dzięki algorytmom zdolnym efektywnie przetwarzać duże zbiory danych, pochodzących z różnych źródeł, możliwa jest analiza setek, a czasem tysięcy zmiennych dotyczących zachowań klientów. Pozwalają one na odkrywanie wzorców zachodzących procesów czy np. identyfikację potencjalnych, niebezpiecznych kierowców. Dzięki tym rozwiązaniom firmy mogą budować modele, które wspierają bardziej precyzyjne ustalanie składek.

Kolejnym ważnym obszarem jest ochrona przed wyłudzeniami. Na tym polu coraz częściej wykorzystywana jest zaawansowana analityka do predykcji potencjalnych fraudów, które w dużym stopniu odpowiadają za starty finansowe firm ubezpieczeniowych. Rozwiązania, które oferuje Asseco bazują na danych historycznych i analizują scenariusze oszustw z przeszłości. Starają się przewidzieć potencjalne wyłudzenie, przyczyniając się do zmniejszenia strat firm ubezpieczeniowych. Często już podczas zgłaszania szkody, można wykryć pewne przesłanki, wskazujące na potencjalne wyłudzenie. Dlatego nasz system zaczyna pracę od pierwszego kontaktu klienta z firmą ubezpieczeniową. Jest to szczególnie ważne w dobie konkurowania przez firmy ubezpieczeniowe na polu szybkiej i uproszczonej likwidacji szkód.

Coraz większą popularność zyskuje również wykorzystanie sztucznej inteligencji i modeli ML, m.in. w zakresie odnajdywania powiązań pomiędzy uczestnikami danej sprawy np. sprawcą, poszkodowanym, agentem czy świadkiem. Służy również do zaawansowanej analizy obrazu i rozpoznawania wzorców uszkodzeń w zakresie szkód komunikacyjnych.

Firmy ubezpieczeniowe, aby zmniejszyć koszty działania contact center i jednocześnie zwiększyć wydajność, coraz częściej wdrażają voiceboty.

Voicebot Asseco to nasz najnowszy produkt, który wyręcza konsultantów na etapie sprzedaży, np. przypominając klientom o upływającym terminie wznowienia ubezpieczenia czy w momencie pozyskiwania zgody klienta na przesłanie oferty. Voiceboty są wykorzystywane również na etapie obsługi posprzedażowej np. do ankiet, umawiania wizyt klientów czy do tzw. miękkiej windykacji.

analityka danychBIbig dataBusiness IntelligenceJarosław Brylvoicebot