Cyfryzacja w miastach powinna ułatwiać życie mieszkańcom

Systemy elektronicznej rekrutacji do szkół funkcjonują w Polsce już od kilkunastu lat. Asseco Data Systems, które od wielu lat dostarcza samorządom rozwiązania IT wdrożyło pierwszy w Polsce system rekrutacji do miejskich placówek edukacyjnych oparty na podpisie cyfrowym. O wdrożonym w Mielcu rozwiązaniu, które całkowicie wyeliminowało papierową dokumentację przy tym procesie napisał dziennik „Rzeczpospolita”.

Pionierami we wdrażaniu elektronicznej rekrutacji były największe samorządy. Dziś jest to powszechne rozwiązanie i nawet kilkutysięczne miasta umożliwiają zapisanie dziecka do szkoły lub przedszkola poprzez platformę internetową. To, że rekrutacja jest elektroniczna, nie jest jednak równoznaczne z wyeliminowaniem papieru. Podkarpacki Mielec jako pierwszy samorząd w Polsce umożliwił rodzicom podpisanie zarejestrowanego wniosku Profilem Zaufanym – środek elektronicznej identyfikacji potwierdzający tożsamość obywatela w kontaktach z instytucjami publicznymi. Asseco Data Systems zintegrowało Profil Zaufany z funkcjonującym w mieście systemem elektronicznej rekrutacji do szkół i przedszkoli.

Asseco od lat dostarcza samorządom rozwiązania wspierające zarządzanie oświatą – m.in. elektroniczne systemy wspomagające rekrutację do szkół i przedszkoli. Pozwalają one rodzicom m.in. na jednoczesne aplikowanie do wielu placówek, tworzenie list preferencyjnych czy bieżącą weryfikację wyników naboru. Nie oznacza to jednak, że e-rekrutacja pozwoliła na całkowite wyeliminowanie papieru. Podpisany przez rodziców wniosek trzeba było złożyć osobiście w sekretariacie jednej z placówek. W Mielcu Asseco Data Systems wdrożyło rozwiązanie, które pozwoliło na elektroniczne uwierzytelnienie zarejestrowanego wniosku. Rodzice, zamiast drukować i podpisywać wniosek, podpisywali go Profilem Zaufanym, dzięki czemu całość procesu rekrutacji odbywała się bez wychodzenia z domu. Część rodziców już wcześniej posługiwała się Profilem Zaufanym podczas składania wniosków o świadczenia społeczne w ramach programów 500+ i 300+. Pozostali mogli założyć go poprzez rejestrację na platformie ePUAP oraz potwierdzenie wniosku w jednym z dwóch punktów miejskich (Urząd Miejski lub Punkt Obsługi Mieszkańców) lub też poprzez jeden z systemów bankowości elektronicznej.

„W bieżącym roku rekrutacja do mieleckich przedszkoli i szkół przeprowadzona została wyłącznie w sposób elektroniczny. Rodzice po raz pierwszy nie składali dokumentów do przedszkoli i do szkół w formie papierowej. Niewątpliwie wdrożone rozwiązanie przyspieszyło procesy administracyjne i wyeliminowało dotychczas żmudne etapy, które miały miejsce w tradycyjnej rekrutacji” – powiedziała Adriana Miłoś, zastępca prezydenta Mielca.

„Integracja systemu elektronicznej rekrutacji z Profilem Zaufanym przede wszystkim ułatwiła rodzicom zapisanie dziecka do szkoły lub przedszkola. Nie bez znaczenia jest również usprawnienie całego procesu z punktu widzenia urzędników i aspekt ekologiczny – całkowicie elektroniczna rekrutacja to ogromna oszczędność papieru. Cieszę się, że udało się uzyskać korzyści u wszystkich uczestników tego procesu. Cyfryzacja w samorządach powinna bowiem spełniać dwa cele – z jednej strony ułatwiać urzędnikom zarządzanie poszczególnymi miejskimi jednostkami, a z drugiej – sprawiać, że mieszkańcom będzie się łatwiej żyło, m.in. dzięki takim nowoczesnym rozwiązaniom. Mamy nadzieję, że za przykładem Mielca pójdą też inne samorządy” – powiedział Jarosław Jastrzębski, wiceprezes Asseco Data Systems.

Link do publikacji w „Rzeczpospolitej Regionów”, która ukazała się 27.08.2019 r. – https://regiony.rp.pl/sponsorowane/20913-cyfryzacja-ma-ulatwiac-zycie-mieszkancow

Asseco Data SystemscyfryzacjaJarosław JastrzębskijstMielecpodpis cyfrowyProfil Zaufanysamorządy