Banki Spółdzielcze na Wspólnej Platformie Informatycznej Asseco

„PO PIERWSZE KLIENT! Wspólna Platforma Informatyczna dla Banków Spółdzielczych” pod takim hasłem odbyła się konferencja zorganizowana przez Asseco dla Banków Spółdzielczych. Spotkanie odbyło się 27 lutego 2020 r. w podwarszawskiej Jachrance. Głównym tematem wydarzenia było wykorzystanie nowych technologii w procesie obsługi klienta.

Konferencja rozpoczęła się od wystąpienia Andrzeja Nowakowskiego, Dyrektora Pionu Banków Spółdzielczych w Asseco Poland, który zaprezentował zbudowaną przez Asseco Wspólną Platformę Informatyczną (WPI), której celem jest ustandaryzowanie pracy banków, tak aby ułatwić i zwiększyć efektywność obsługi klienta. Produkcyjne udostępnienie WPI dla pierwszych banków (BS Lubaczów i BS Płońsk) planowane jest na maj 2020 roku.

Aby ograniczyć koszty funkcjonowania, banki powinny iść w kierunku uwspólniania usług, ponieważ to pozwoli na oferowanie ich na jak najwyższym poziomie przy konkurencyjnym poziomie kosztów – powiedział Andrzej Nowakowski, Dyrektor Pionu Banków Spółdzielczych, Asseco Poland. Asseco jest autorem unikalnego projektu – Wspólnej Platformy Informatycznej, realizowanej z bankami Grupy BPS. Jest to pierwsze rozwiązanie w Polsce, które można określić jako „bank w gniazdku”, zawierające wszystko, czego potrzebuje dzisiaj nowoczesna instytucja finansowa: system transakcyjny, bankowość internetową i mobilną, pulpit opiekuna klienta, zdefiniowane procesy workflow, hurtownię danych, systemy zarządzania ryzykiem – dodał.

Wspólna Platforma Informatyczna dostępna jest w modelu SaaS i zawiera kompleksowe rozwiązania Asseco, m.in. w obszarze bankowości internetowej i mobilnej, systemu transakcyjnego oraz hurtowni danych.

Prelegenci opowiedzieli również przed jakimi wyzwaniami stali projektanci platformy po stronie Asseco oraz współpracujące z nimi: Bank Spółdzielczy w Płońsku oraz Bank Spółdzielczy w Lubaczowie. Były to m.in. różne procesy obsługi, wzorce umów oraz plany kont w bankach spółdzielczych.

Wiedzieliśmy, że rozwiązanie ma służyć innym bankom spółdzielczym, dlatego opracowaliśmy plan kont na bazie wzorcowego planu kont Grupy BPS, wspólne schematy księgowe oraz drzewo produktowe – powiedział Dariusz Konofalski, Prezes BS Płońsk. Te wypracowane przez nas modelowe rozwiązania mogą służyć innym bankom spółdzielczym, które będą wchodziły w ten projekt – dodał.

W chwili obecnej jesteśmy na etapie testów i migracji danych – powiedział Paweł Kapel, prezes BS Lubaczów. Na początku maja w naszym banku nastąpi uruchomienie produkcyjne WPI. Liczę, że wdrożenie przyczyni się do zwiększenia skali biznesowej banku, racjonalizacji kosztów oraz większego bezpieczeństwa.

Uczestnicy konferencji mogli także zapoznać się, jak działają omnikanałowe procesy obsługi klienta dostępne na platformie WPI (proces zakładania rachunku, lokaty oraz sprzedaż kredytu do 5 tys. złotych). Przekonali się np. o tym, że optymalizacja procesów pozwala skrócić proces zakładania rachunku do 10 minut (przy dotychczasowym czasie nawet do 2 godzin).

Asseco zaprezentowało również rozwijane obecnie rozwiązanie asystenta głosowego dla bankowości internetowej, które będzie jednym z pierwszych tego typu na polskim rynku.

Relacja z wydarzenia na: bs.net.pl

 

Andrzej NowakowskiBS LubaczówBS PłońskDariusz Konofalskiobsługa klientaomnikanałowośćPaweł KapelWPIWspólna Platforma Informatyczna