Asseco wspiera cyfryzację na rynkach afrykańskich

Jaka jest strategia europejskich firm wchodzących na rynki afrykańskie? Jakie wyzwania stoją przed organizacjami, które chcą nawiązać współpracę technologiczną z administracją publiczną i lokalnymi firmami tego regionu? Odpowiedzi m.in. na te pytania udzielił Paweł Hansdorfer, Dyrektor Rynków Zagranicznych, Asseco Data Systems, który był jednym z prelegentów konferencji „Emerging Valley 2021”. Stanowi ona platformę do wymiany wiedzy i doświadczeń na temat innowacji oraz nowych technologii pomiędzy przedstawicielami rynków afrykańskich i europejskich.

Asseco jest obecne w Afryce od 2015 r. W ciągu tych 6 lat udało nam się nawiązać współpracę biznesową w 10 krajach tego regionu, co jest dla nas dużym sukcesem – powiedział Paweł Hansdorfer.

Było to możliwe dzięki strategii firmy, która z założenia nie traktowała rynku afrykańskiego w sposób jednolity. Kluczowa okazała się świadomość różnic pomiędzy poszczególnymi krajami, ich stopniem rozwoju i potrzebami.

Naszym celem nie jest próba sprzedaży gotowego oprogramowania, które oferujemy na rynku europejskim czy amerykańskim – powiedział ekspert Asseco. Rozpoczynając działalność w danym kraju, spotykamy się z przedstawicielami administracji rządowej czy lokalnymi firmami i wspólnie staramy się określić, jakie są oczekiwania oraz wyzwania stojące przed nimi, a następnie, bazując na naszym doświadczeniu, staramy się na nie odpowiedzieć – dodał.

Ponadto strategię Grupy Asseco, która stanowi międzynarodową federację firm, definiuje motto: Myślimy globalnie, działamy lokalnie. W praktyce oznacza to, m.in. partnerskie zasady współpracy oraz kierowanie się lokalnym patriotyzmem, w związku z czym Asseco płaci podatki w miejscach uzyskiwania przychodu oraz wspiera lokalne społeczności.

System informatyczny, który stworzyliśmy dla etiopskiej firmy z sektora energetycznego został w 100 proc. zrealizowany przez Etiopczyków. Nauczyliśmy ich, jak takie rozwiązanie zbudować, a następnie dostosowywać do zmieniających się potrzeb klientów i dalej rozwijać. Dzięki temu są oni teraz niezależni i mogą efektywnie prowadzić kolejne prace – podsumował Paweł Hansdorfer.

Asseco uruchomiło również we współpracy z Togijskim Ministerstwem Gospodarki Cyfrowej i Transformacji Cyfrowej agencję cyberbezpieczeństwa. Firma była odpowiedzialna za stworzenie kompleksowej strategii organizacji, dostarczenie niezbędnej infrastruktury teleinformatycznej, definicję procesów oraz wyszkolenie lokalnej kadry.

Cyberbezpieczeństwo jest jednym z kluczowych obszarów, który umożliwia efektywną transformację cyfrową zarówno w sektorze publicznym, jak i w biznesie – powiedział Paweł Hansdorfer. Uruchomienie Togijskiego Narodowego Centrum Cyberbezpieczeństwa przełożyło się na podniesienie poziomu ochrony togijskiej infrastruktury krytycznej, firm, administracji i obywateli przed zagrożeniami cybernetycznymi oraz umożliwiło Togo uzyskanie pozycji czołowego ośrodka cyberbezpieczeństwa w regionie – dodał.

Asseco rozpoczynało swoją działalność jako kilkuosobowy startup z Podkarpacia. Obecnie jest liderem cyfryzacji w Polsce* i największą firmą IT w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Od 30 lat tworzy zaawansowane technologicznie oprogramowanie dla firm z kluczowych sektorów gospodarki. Firma jest obecna w 60 krajach na całym świecie i zatrudnia ok. 29 tys. osób. Rozwija się organicznie, jak i poprzez akwizycje, których od 2004 roku dokonała ponad 110. Spółki Asseco notowane się na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, NASDAQ i Giełdzie Papierów Wartościowych w Tel Awiwie.

*wg raportu Computerworld TOP200 za 2020 r.

AfrykaEmerging ValleyPaweł HansdorferTogo