O wykorzystaniu bankowości mobilnej i internetowej, uwspólnianiu usług i wyzwaniach przed jakimi stanie sektor bankowości spółdzielczej w 2021 r. w rozmowie z portalem Bs.net.pl opowiedział Andrzej Nowakowski, Dyrektor Pionu Banków Spółdzielczych, Asseco Poland.
Co według Pana było w roku 2020 największym sukcesem sektora bankowości spółdzielczej?
2020 rok zaskoczył nas wszystkich – rozwijająca się pandemia, przeniesienie większości naszych codziennych aktywności do świata online oraz ciągłe zmiany sprawiły, że transformacja cyfrowa przyspieszyła, jak nigdy dotąd. Bankowość przeniosła swój ciężar do tzw. „lady wirtualnej”, w większym stopniu wykorzystując kanały internetowe i mobilne.
Zdecydowanie można określić 2020, jako rok mobilności. Banki spółdzielcze wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, ale też budując w nich świadomość korzyści płynących z tego typu rozwiązań, wprowadziły płatności z użyciem smartfona tj. Google Pay, Apple Pay, Blik, sportowych zegarków – Garmin Pay czy mojeID – cyfrową weryfikację tożsamości wykorzystywaną np. przy załatwianiu spraw w urzędach. To ogromny krok naprzód, gdyż do niedawna profil typowego klienta banku spółdzielczego był inny niż w bankowości komercyjnej. Była to najczęściej osoba nieco starsza i niekorzystająca na co dzień z wielu technicznych nowinek. Nad obsługę poprzez zdalne kanały przedkładała kontakt bezpośredni, będąc klientem bardzo lojalnym i wiążącym się na długo ze „swoim” bankiem. Z tego względu nasycenie placówek obsługi klienta w bankowości spółdzielczej było dużo wyższe niż w komercji. Rok 2020 pokazał, że banki spółdzielcze poszukują aktywnie klientów również z pokolenia tzw. millenialsów, a jednocześnie przekonują starsze pokolenie, że usługi online są wygodniejsze, bezpieczne i szybsze. To dlatego obok efektywnych i przyjaznych systemów „na ladzie” potrzebują nowoczesnych rozwiązań również w dziedzinie bankowości internetowej oraz mobilnej.
Miniony rok to także czas poszukiwania przez banki spółdzielcze wspólnych rozwiązań. Kolejne instytucje przystępowały do Zintegrowanego Rozwiązania Zrzeszeniowego wdrażanego w Spółdzielczej Grupie Bankowej. Bankowość mobilna w SGB Bank, zdobywała coraz większą popularność. W tym roku miało także miejsce produkcyjne uruchomienie Wspólnej Platformy Informatycznej, czyli projektu banków spółdzielczych oraz Asseco Poland, który wprowadza nowoczesną bankowość i konsoliduje działalność. Jest to pierwsze rozwiązanie w Polsce, które można określić jako „bank w gniazdku”, zawierające wszystko, czego potrzebuje dzisiaj nowoczesna instytucja finansowa: system transakcyjny, bankowość internetową i mobilną, pulpit opiekuna klienta, zdefiniowane procesy automatyzujące pracę, hurtownię danych, systemy zarządzania ryzykiem.
Jak w 2021 roku będziecie Państwo wspierać sektor bankowości spółdzielczej?
W 2021 roku jeszcze większe znaczenie będzie miało uwspólnianie usług. Poprawi to efektywność funkcjonowania banków spółdzielczych i pozwoli na redukcję kosztów, zwiększając ich konkurencyjność oraz perspektywy rozwoju. Banki spółdzielcze są podmiotami, które potrafią się porozumieć i wspólnie wypracować najlepsze dla każdej ze stron rozwiązanie.
Ważnym trendem, który będzie kontynuowany, będą rozwiązania mobilne. Z powodu rosnących wymagań klientów, presji redukcji kosztów i ograniczeń rynku pracy spowodowanych pandemią banki spółdzielcze będą coraz częściej wykorzystywały rozwiązania w modelu chmurowym.
Natomiast wyzwanie, jakie będzie stało przed instytucjami finansowymi w 2021 roku to zatrudnianie kompetentnych specjalistów. Niedobór wykwalifikowanej kadry, szczególnie w mniejszych miastach to problem, z którym już dziś borykają się zarządy. Większe miasta „wysysają” pracowników, dlatego też Asseco stara się odciążyć swoich klientów także w tym obszarze. W ramach takich projektów, jak Wspólna Platforma Informatyczna, wdrażamy zdefiniowane procesy automatyzacji pracy, które pozwalają sprawniej przygotować personel do nowej roli. To eliminuje możliwość popełnienia błędu i konieczność rekrutowania bankowców z dużym doświadczeniem. Bank zatrudnia pracowników przygotowanych do sprzedaży, a system w pełni wspiera ich pracę. Czas otwarcia rachunku bieżącego czy udzielenia kredytu gotówkowego to mniej niż kwadrans.
Czego życzy Pan zarządom i pracownikom sektora bankowości spółdzielczej na nadchodzący 2021 rok?
2020 rok był nietypowy, musieliśmy nauczyć się żyć w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Paradoksalnie, pomimo wielu ograniczeń, nasz świat przyspieszył, a to rodzi ogrom możliwości, ale i zagrożeń. Dlatego zarządom banków spółdzielczych życzę otwartości w podejmowaniu kolejnych decyzji, odwagi, by wychodzić naprzeciw wymaganiom rynku, ale i te potrzeby kreować. Jednocześnie nie zapominając o tym, że najważniejszy jest klient i jego bezpieczeństwo.
Pracownikom banków życzę udanych spotkań z klientami, wspaniałych relacji i poczucia bezpieczeństwa, które jest nam wszystkim bardzo potrzebne. A tymczasem z optymizmem patrzmy na to, co przyniesie nam 2021 rok.
Rozmowa ukazała się na portalu Bs.net.pl