Pandemia i związane z nią konsekwencje gospodarcze to ogromne wyzwanie dla przedsiębiorców. Zarządzając organizacjami w tej dynamicznie zmieniającej się sytuacji, nie zapomnieli jednak o wartościach pozaekonomicznych. Etyka jest bowiem nierozerwalnie związana z biznesem i wg uczestników debaty zorganizowanej przez dziennik „Puls Biznesu” jej znaczenie będzie stale rosło. Jednym z ekspertów spotkania był Artur Wiza, Wiceprezes Zarządu Asseco Poland, który opowiedział o działaniach, jakie podjęła w tym zakresie największa polska firma IT.
Przedstawiciel Asseco wskazał, że to właśnie czas pandemii uświadomił całemu zespołowi Asseco, jak wiele od niego zależy i na jak wiele obszarów życia naszego społeczeństwa mają wpływ.
Naszymi systemami informatycznymi obsługujemy połowę szpitali w Polsce, którym ponadto przekazaliśmy milion złotych na materiały medyczne. Stale współpracujemy z NFZ czy Ministerstwem Zdrowia. Jesteśmy również dostawcą rozwiązań dla sektora edukacji. Dostarczyliśmy uczelniom darmowe oprogramowanie, pomagające im działać w nowej rzeczywistości. Nasze systemy są wykorzystywane w bankowości, obsługują emerytury i renty, umożliwiają działanie firm. Zajmujemy się także cyberbezpieczeństwem. Czujemy potrzebę wspierania innych i bierzemy odpowiedzialność za to, co robimy i co ma realny wpływ na świat – powiedział Artur Wiza.
W minionym roku Asseco przeznaczyło ponad 1 mln zł na wsparcie sektora opieki zdrowotnej, przygotowało także dla placówek medycznych pakiet usług IT „Pacjencie #zostańwdomu”, które usprawniają zdalny kontakt z pacjentami oraz dostosowało systemy NFZ do sytuacji epidemicznej. Ponadto stworzyło nowe e-Usługi dla banków spółdzielczych, np. miniaplikację „Wnioski”, która pozwala, bez wychodzenia z domu, zrealizować kilkanaście najczęstszych zagadnień, z którymi klienci przychodzą do placówek banku. Wsparło banki spółdzielcze w obsłudze wniosków o pomoc w ramach programu Tarcza Finansowa PFR (w 2020 roku Tarcza Finansowa PFR 1.0, w 2021 roku Tarcza Finansowa PFR 2.0) oraz w obsłudze Tarczy antykryzysowej 4.0. Realizowało kluczowe z punktu widzenia wsparcia obywateli przez państwo działania, związane z dostosowaniem systemów informatycznych ZUS do obsługi programu Tarczy Antykryzysowej i Polskiego Bonu Turystycznego. Asseco we współpracy z Operatorem Chmury Krajowej bezpłatnie udostępniło także szkołom wyższym platformę edukacyjną w ramach programu „Partnerstwo dla Uczelni”. W minionym roku spółka brała również udział w pracach standaryzacyjnych na poziomie krajowym i europejskim związanych z wideoweryfikacją tożsamości, na bazie której będzie możliwe wydanie certyfikatu kwalifikowanego do e-podpisu. Takie rozwiązanie umożliwiłoby wielu osobom, zmuszonym dzisiaj do kwarantanny, dalsze funkcjonowanie na odległość i zdalne podpisywanie dokumentów.