Jak nowe technologie zmieniają firmy?

Wykorzystanie nowych technologii przynosi firmom korzyści m.in. zapewnia im przewagę konkurencyjną. O tym, w jakie rozwiązania inwestują obecnie przedsiębiorstwa i jak wygląda zastosowanie sztucznej inteligencji oraz RPA (ang. robotic process automation) mówi Tomasz Buczak, Dyrektor Działu Asseco Innovation Hub, Asseco Poland na łamach artykułu Pulsu Biznesu.

Nowe technologie zawsze mają wpływ na zmianę w funkcjonowaniu firmy. Czasami wprowadzenie nowej technologii wynika z potrzeby realizacji nowych celów biznesowych, czasami po jej wprowadzeniu firmy odkrywają zupełnie nowe możliwości. Z punktu widzenia przedsiębiorstwa możemy mówić o wpływie na aktualny biznes lub kreację nowego. Robotyzacja dotyka obu tych obszarów. W aktualnie prowadzonym biznesie, szczególnie interesujące są aspekty optymalizacji technologicznej wpływającej na redukcję kosztów aktualnej działalności oraz możliwość wprowadzenia do oferty nowych usług. W przypadku nowego biznesu robotyzacja to szansa wprowadzenie na rynek nowych rozwiązań i modeli biznesowych, które dotychczas nie znajdowały się w obszarze działalności przedsiębiorstwa.

Z punktu widzenia wdrożenia robotyzacji do działalności przedsiębiorstw, Polska znajduje się w środku stawki. Nie jesteśmy wprawdzie światowym liderem, ale na pewno nie można uznać nas za autsajderów. W najbliższych latach ilość wdrożeń RPA w naszym kraju będzie wzrastać wykładniczo, ponieważ korzyści użycia przewyższają koszty inwestycyjne. Dotyczy to przede wszystkim takich obszarów działalności, w którym praca manualna jest powtarzalna. Wyobraźmy sobie na przykład sytuację, w której dział księgowy firmy co miesiąc musi wprowadzić tysiące faktur do systemów księgowych. Praca manualna, którą należy wykonać jest bardzo żmudna i czasochłonna. Zastępując ręczną czynność wprowadzania danych do systemów robotami, można nie tylko tą pracę przyspieszyć ale również zmniejszyć liczbę potencjalnych błędów. Warunek jest oczywiście jeden; jakość rozpoznawania danych przez automaty musi być bardzo wysoka, a samo rozwiązanie musi właściwie reagować na sytuacje nietypowe, na przykład przekazując dane do analizy ręcznej. Oprócz obawy o utratę miejsc pracy, obawa o jakość automatów jest największym czynnikiem wstrzymującym wdrożenie RPA. W przypadku obawy o utratę miejsc pracy, historia pokazała, że specjalizacje wypierane z rynku są zastępowane przez nowe. W kwestii zaufania do RPA mamy w pewnym sensie do czynienia z błędnym kołem. Niedoskonałość automatów często bierze się z braku odpowiedniej ilości próbek danych uczących. Jednocześnie pozyskanie takich próbek jest trudne z powodu obawy o uruchomienie rozwiązania nie spełniającego wyśrubowanych kryteriów jakości. To podejście ulega jednak zmianie przez zwiększenie świadomości w jaki sposób RPA działa. Im więcej dobrej jakości danych uczących tym skuteczność działania większa a co za tym idzie większe zaufanie do rozwiązania.

Naturalnym miejscem wdrożenia RPA są przedsiębiorstwa, w których informatyzacja jest na wysokim poziomie. Takie instytucje rozumieją doskonale, że rozwój nowoczesnego biznesu nie jest możliwy bez nowoczesnych rozwiązań informatycznych. Wdrożenie RPA w takich przedsiębiorstwach jest naturalnym krokiem w rozwoju. Doskonałym przykładem sektora, który jest w czołówce rozwiązań informatycznych, jest polski sektor bankowy. Rozwiązania, które funkcjonują w Polsce są stawiane jako wzorcowe przykłady współpracy biznesu i technologii.

Wypowiedź ukazała się na łamach Pulsu Biznesu, 18.11.2019 r., str. 15.

Więcej informacji o Asseco Innovation Hub: innovationhub.asseco.com

AIAsseco Innovation HubPuls Biznesurobotic process automationRPAsztuczna inteligencjaTomasz Buczak