Jak polskie firmy radzą sobie z cyfrową transformacją? Jak w tym kontekście wypada sektor publiczny w tym ochrona zdrowia, której rola w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy jeszcze bardziej wzrosła? Odpowiedzi, m.in. na te pytania udzielili uczestnicy konferencji Impact’21: Adam Góral, Prezes Asseco Poland; Rafał Brzoska, Prezes InPost; Kasia Kieli, Prezes i Dyrektor zarządzająca Discovery EMEA oraz Krzysztof Krawczyk Partner, CVC Capital Partners. Wzięli oni udział w debacie „Cyfrowa przyszłość polskich firm: jak konkurować z globalnymi graczami?”.
Transformacja cyfrowa wiąże się z szerokim wykorzystaniem danych, co jest zgodne z celami strategicznymi stawianymi przez Komisję Europejską. Niektóre sektory, np. bankowy czy e-commerce świadomie wykorzystują rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji i tworzą systemy klientocentryczne, gdzie informacja o kliencie jest scentralizowana. Jest jednak wiele obszarów, np. administracja publiczna czy nawet telekomunikacja, gdzie prace nad integracją danych powinny przyśpieszyć. Przykładowo, operatorzy telekomunikacyjni potrafią mieć kilkanaście milionów klientów, co może być szeroką bazą informacji, która stanowi obecnie ogromną wartość. Kolejnym sektorem, w którym centralizacja danych ma bardzo duże znaczenie jest ochrona zdrowia.
Ostatnio analizowałem sytuację w polskiej służbie zdrowia i tutaj ciągle jesteśmy na początku drogi. Zrobiliśmy postęp na poziomie Ministerstwa Zdrowia, gdzie pojawiły się inicjatywy, które do tej centralizacji prowadzą – powiedział Adam Góral, Prezes Asseco Poland. Musimy jednak pamiętać, że w dalszym ciągu mamy zdecentralizowaną informację nawet na poziomie szpitali, gdzie funkcjonują systemy core’owe, ale często nie są z nimi powiązane systemy diagnostyczne, więc w tym obszarze jest jeszcze wiele do zrobienia – dodał.
Asseco jest liderem cyfryzacji sektora ochrony zdrowia w Polsce*. Z autorskich rozwiązań firmy korzysta ponad 400 krajowych szpitali, ok. 40% przychodni i gabinetów lekarskich, a także jednostki Narodowego Funduszu Zdrowia oraz centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa. Ponadto producent oprogramowania powołał spółkę Krajowy Operator Chmury Medycznej (Chmura dla zdrowia), której celem jest umożliwienie jednostkom medycznym – we współpracy z Chmurą Krajową – świadczenia e-Usług z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Chmura dla zdrowia specjalizuje się we wdrożeniach elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) w chmurze. Dba również o jej sprawne dostosowanie do regulacji prawnych i przyczynia się do standaryzacji usług informatycznych w sektorze opieki zdrowotnej.
Podczas wiosennej edycji konferencji Impact’21 oprócz tematów związanych z transformacją systemu ochrony zdrowia poruszone zostały zagadnienia, m.in. cyfryzacji sektora energetycznego, Krajowego Planu Odbudowy, rozwoju lokalnego e-commerce, perspektyw dla sektora bankowego oraz cyberbezpieczeństwa.
*źródło: raport Computerworld Top 200, edycja 2020