Banki wyszły naprzeciw oczekiwaniom klientów

Jakie są skutki technologiczne pandemii dla sektora bankowego? Jakie wyzwania wiążą się z upowszechnieniem zdalnej formy pracy? Jak zmiana zachowań społecznych wpływa na ofertę banków? Odpowiedzi m.in. na te pytania poznali uczestnicy Forum Bankowego 2021, którego tematem przewodnim były „Najważniejsze wyzwania dla sektora bankowego po wybuchu epidemii koronawirusa”. Jednym z ekspertów spotkania był Zbigniew Pomianek, Wiceprezes Zarządu Asseco Poland. Konferencję zorganizował Związek Banków Polskich. Asseco było partnerem wydarzenia.

Skutki technologiczne pandemii stały się katalizatorem digitalizacji zarówno w obszarze obsługi klienta, jak i funkcjonowania instytucji finansowych. Analiza inwestycji, które podejmują bądź planują zrealizować firmy w celu przygotowania swoich organizacji do pracy zdalnej pokazują, że stanie się ona istotnym elementem działania wielu z nich. 64 proc. przedsiębiorstw deklaruje bowiem chęć wykorzystania technologii VPN, z kolei ponad 30 proc. chciałoby zainwestować w usprawnienia sieci, modernizację stacji roboczych lub rozwiązania chmurowe.* Również pracownicy wykazują wysokie zainteresowanie zdalną formą pracy.

Badania przeprowadzone, m.in. wśród naszych pracowników pokazały, że ponad 2/3 z nich deklaruje, że po zakończeniu pandemii chciałoby pracować zdalnie więcej niż 2 dni w tygodniu – powiedział Zbigniew Pomianek. Upowszechnienie pracy zdalnej może się przełożyć na bankowość, dlatego że ma związek z relokacją społeczną, bo o ile codzienny dojazd do pracy na większa odległość stanowi pewne utrudnienie, o tyle jeżeli pracownicy mają pojawić się w biurze 1-2 razy w tygodniu lub nawet rzadziej, to nie jest już ona dla nich problemem. Część z nich decyduje się więc na przeniesienie do mniejszych miejscowości, czego beneficjentem mogą być banki spółdzielcze – dodał.

Pandemia koronawirusa wpływa nie tylko na fizyczną relokację społeczeństwa, ale również przeniesienie wielu aspektów życia do świata wirtualnego, co ma ogromny wpływ na sposób obsługi klientów instytucji finansowych. Wielu z nich, choć dotychczas nie korzystało z rozwiązań cyfrowych, spróbowało tej formy kontaktu i dało się przekonać do zdalnej obsługi.

Na przykład w pierwszym kwartale 2020 r. klienci indywidualni ING Banku Śląskiego wykonali o 43 proc. więcej przelewów w bankowości mobilnej (r/r), a udział sprzedaży internetowej w kredytach gotówkowych sięgnął aż 79 proc. Takie działania oznaczają konieczność wykorzystania rozwiązań z zakresu cyfrowej identyfikacji tożsamości i uwierzytelnienia klienta.**

Obserwujemy w naszej spółce, która zajmuje się dostawą certyfikatów kwalifikowanych, potężny wzrost rok do roku zarówno ich sprzedaży, jak i wykorzystania podpisu kwalifikowanego za pomocą rozwiązań chmurowych, co też może wpływać na oferty banków – stwierdził ekspert Asseco.

Pandemia koronawirusa w dużym stopniu wpłynęła na zmianę sposobu funkcjonowania społeczeństwa. Banki wyszły naprzeciw oczekiwaniom, które są efektem tych zmian. To z kolei przyspieszyło proces cyfryzacji w instytucjach finansowych, dając im dodatkowe możliwości rozwoju i pozyskiwania nowych klientów.

*Źródło: Asseco Research w oparciu o Buffer, CIONET, HIRED i OWL Labs

** Źródło: Asseco Research w oparciu o dane publiczne i publikacje banku

Forum BankoweZbigniew Pomianek