Bank Pekao S.A. wspierany przez zespół Asseco Poland, przeprowadził z sukcesem najszybszą na polskim rynku integrację uniwersalnych banków komercyjnych. Instytucja potrzebowała zaledwie 10 miesięcy, aby przygotować się do przeniesienia danych klientów byłego Idea Banku S.A. do systemów operacyjnych Banku Pekao, które zakończyło się podczas weekendu migracyjnego 19-22 listopada. Od tego czasu klienci Idea Banku mogą korzystać z pełnej infrastruktury i oferty Pekao. Rolą Asseco było stworzenie narzędzi automatyzujących migrację i transformację danych, zintegrowanych z autorską aplikacją wspierającą koordynację prac zespołu migracyjnego oraz skonsolidowane raportowanie na temat postępów, kompletności i jakości migracji.
Była to pierwsza integracja banków przeprowadzona od początku do końca w czasie pandemii, co wymagało wypracowania hybrydowego podejścia do realizacji prac. Zespoły zaangażowane w projekt, pracowały zdalnie i były rozproszone po całej Polsce. Przygotowania do migracji danych, w zakresie odpowiedzialności Asseco, trwały 7 miesięcy. Mając na uwadze rozpiętość migrowanej architektury informatycznej Idea Banku, obejmującej blisko 200 systemów IT oraz ambicję zespołu do maksymalnej automatyzacji procesu, harmonogram projektu był wyjątkowym wyzwaniem. Ponadto integracja była nietypowym przedsięwzięciem ze względu na logistykę samego weekendu migracyjnego. W jego trakcie w ciągu 26 godzin ponad 400 osób bezbłędnie zrealizowało kilka tysięcy zadań precyzyjnie ułożonych w jedną prawidłową sekwencję.
Od weekendu migracyjnego funkcjonujemy już w pełni jako jeden bank, a klienci dawnego Idea Banku korzystają w pełni z infrastruktury i systemów Pekao. Był to ostatni etap procesu połączenia. Ok. 220 tys. klientów firmowych i ok. 50 tys. indywidualnych byłego Idea Banku, zyskało dostęp do produktów i usług, również tych, które nie były dostępne w dawnej Idei. Doceniamy współpracę z Asseco, którego wsparcie pomimo wyzwań, jakie stawiała przed nami pandemia i tryb pracy zdalnej, przyczyniło się do tego, że mieliśmy do czynienia z najszybszą integracją instytucji finansowych w polskim sektorze bankowym. Połączeniem, które zakończyło się sukcesem – tłumaczy Jacek Trzynski, Lider projektu integracji, Bank Pekao.
Aby z sukcesem zrealizować tak złożony projekt, Asseco stworzyło dedykowane narzędzia – Asseco Migration Platform (AMP). AMP to trzy zintegrowane ze sobą aplikacje. Parametryzowany silnik migracyjny, odpowiedzialny za onlineową transformację danych. Silnik rekoncyliacyjny odpowiedzialny za realizację procedur kontrolnych na każdym z etapów migracji, od ekstrakcji z systemów źródłowych aż po ładowanie do systemów docelowych. Trzecim komponentem AMP jest konsola migracyjna, stanowiąca interfejs graficzny operatora silników i uczestników migracji. Zakres funkcjonalności konsoli obejmuje, m.in. koordynację zadań uczestników migracji oraz bieżące raportowanie na temat postępu prac czy kompletności i jakości migracji danych. Ponadto konsola strukturyzowała procesy decyzyjne liderów biznesowych fuzji w trakcie weekendu migracyjnego.
Zbudowane narzędzia uczyniły proces migracji efektywnym i transparentnym. Zależało nam na tym, by były one nie tylko wydajne, ale również przyjazne użytkownikom końcowym. Dzięki temu całość wykorzystywanych w trakcie okresu migracyjnego rozwiązań z powodzeniem wspierała zespół w monitorowaniu postępu i jakości migracji oraz zautomatyzowała realizowane zadania, redukując tym samym ryzyko operacyjne – podkreśla Anna Stepanów, Menadżer w Zespole Asseco Business Consulting, Asseco Poland.
Od początku wiedzieliśmy, że fundamentem sukcesu tego projektu musi być wyjątkowy zespół. Mieliśmy świadomość, że wyzwania, przed jakimi staniemy, będą wymagały wyjątkowego zaangażowania i niekonwencjonalnych rozwiązań. Udało nam się skonstruować zespół fascynatów, integrujący specjalistów z kilku departamentów Asseco, dla których pokonanie tak zwanej „ekstra mili” stało się czymś absolutnie naturalnym. To dzięki nim wszyscy możemy być dumni z tego, że braliśmy udział w najszybszej, pierwszej realizowanej zdalnie i najbardziej zautomatyzowanej integracji banków w Polsce – dodaje Grzegorz Paskudzki, Lider zespołu Asseco Business Consulting, Asseco Poland.
Połączenie dwóch organizacji to operacja, która wymaga staranności i zaangażowania wielu zespołów. Pod względem technicznym, informatycznym oraz komunikacyjnym wszystko musi być przeprowadzone na najwyższym poziomie, aby klienci w jak najmniejszym stopniu odczuli niedogodności. Ponad pół roku wytężonych prac całego zespołu oraz wsparcie procesu narzędziami Asseco pozwoliły na zminimalizowanie czasu niedostępności bankowości mobilnej i internetowej.