Asseco podczas konferencji prasowej w Madrycie przedstawiło nowe rozwiązania oraz perspektywy dalszego rozwoju Grupy. Zaproszeni dziennikarze poznali innowacyjne projekty z obszaru chmury i sztucznej inteligencji realizowane dla klientów m.in. w Polsce, Hiszpanii, Serbii i na Słowacji. Obejmują one takie rozwiązania jak analiza półek sklepowych, inteligentne usługi płatnicze czy inteligentne boty.
W konferencji wzięło udział blisko 40 dziennikarzy z Polski, Hiszpanii, Czech, Słowacji Niemiec oraz Serbii. Od początku spotkania jednym z głównych tematów była sztuczna inteligencja. Jak wskazał, Rafał Kozłowski, Prezes Zarządu Asseco Enterprise Solutions pozwala ona usprawnić wykonywanie wielu zadań, eliminować błędy czy usuwać wąskie gardła. Nie musi jednak oznaczać rewolucyjnych zmian w organizacji.
Chodzi o to, jak wdrażać i wykorzystywać AI na potrzeby naszych klientów. To jest bardzo trudny obszar, żeby wygenerować prawdziwą wartość dla klienta. Ale mamy dobre doświadczenia w różnych spółkach i realizujemy obecnie wymianę najlepszych praktyk, czyli wzajemnie się inspirujemy. Przynosi to bardzo dużo pozytywnych efektów – podsumował.
Jednym z takich efektów jest rozwiązanie opracowane przez Asseco Business Solutions, dedykowane dla branży retail. Wykorzystuje ono technologię rozpoznawania obrazu. Narzędzie pozwala upewnić się, że ułożenie, zawartość towaru na półce sklepowej i wszystko, co się na niej znajduje (w tym etykiety z cenami), spełnia wytyczne ustalone przez sklep i producenta. Dodatkowo aplikacja przygotowuje sugestie dla handlowca dotyczące m.in. ekspozycji towaru czy zamówień konkretnego asortymentu. Wyniki są generowane w czasie rzeczywistym, a użytkownik może je odczytać z poziomu smartfonu czy tabletu podczas wizyty kontrolnej w sklepie.
Rozwiązaniem wspierającym proces sprzedaży jest również AI Recommender, opracowany przez spółkę Things Solver (część Grupy Asseco South Eastern Europe). Platforma opracowuje rekomendacje produktów dostosowane do potrzeb klientów, tworzy spersonalizowane kampanie marketingowe oraz przygotowuje informacje o klientach, które wspierają zespół sprzedażowy. Kluczowe funkcje obejmują segmentację opartą na sztucznej inteligencji, dynamiczne udostępnianie treści oraz możliwość sprzedaży dodatkowych dóbr i usług (cross-sell) we wszystkich punktach kontaktu.
Usługi płatnicze i nowe rynki
Asseco rozwija się także w branży usług płatniczych, gdzie prym wiodą spółki skupione w Grupie Payten (należącej do Asseco South Eastern Europe). W jej skład wchodzi m.in. hiszpańska firma Necomplus, której zespół opracował szeroki zakres rozwiązań od obsługi klienta, przez wykrywanie anomalii, aż po śledzenie transakcji i przeciwdziałanie praniu pieniędzy. Intensywny rozwój Grupy Payten w obszarze płatności ma istotne przełożenie na wyniki całego Asseco South Eastern Europe.
Usługi płatnicze, czy w ogóle segment płatności w ramach naszej Grupy Payten bardzo pozytywnie kontrybuowały do wyniku trzeciego kwartału, tak samo jak w drugim kwartale. To jest widoczne w opublikowanych liczbach. W trzecim kwartale pierwszy raz konsolidowaliśmy biznes indyjski oraz biznes w Dubaju i one kontrybuowały na ponad pół miliona euro do wyniku operacyjnego – powiedział Piotr Jeleński, Prezes Asseco South Eastern Europe.
Federacja spółek
Dobre wyniki spółek przyczyniają się do dalszego rozwoju Grupy Asseco, która jest federacją firm działających w 62 krajach na całym świecie. Na czele Grupy stoi Asseco Poland, które jest liderem cyfryzacji w Polsce. Początki ekspansji międzynarodowej sięgają 2004 roku, kiedy spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych, a pozyskane środki zainwestowała na rynkach Europy Centralnej. Następnie Asseco Group rozwijało działalność w Europie Zachodniej, Południowo-Wschodniej i Skandynawii. W 2010 Grupa rozpoczęła pracę w Izraelu i Stanach Zjednoczonych, co miało związek z akwizycją Grupy Formula Systems. Kolejne lata to wejście m.in. na rynki w Afryce i krajach portugalskojęzycznych.
Taki model biznesowy zapewnia Grupie Asseco szeroki dostęp do różnorodnych rynków i technologii, których wybrane przykłady przedstawiono podczas Asseco Group Product Review. Oprócz rozwiązań skierowanych do branży retail oraz usług płatniczych zespół Asseco zaprezentował pierwszą na Słowacji rządową platformę medyczną działającą całkowicie w chmurze, za której wdrożenie odpowiadało Asseco Central Europe. Z kolei polscy eksperci opowiedzieli o aplikacji Asseco DORA.ai, która wykorzystując generatywną sztuczną inteligencję, umożliwia bankom analizę luki w odporności cyfrowej oraz kontrolę poziomu dostosowania do rozporządzenia DORA; jak również przedstawili Asseco AI Assistant – inteligentnego bota, który wspiera procesy m.in. w obszarze obsługi klienta, windykacji, reklamacji, sprzedaży czy zarządzania projektami i harmonogramami.